این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۳-۲۲

عنوان فارسی روان درمانی در ایران: موانع و افقها
چکیده فارسی مقاله آموزش عملی روان­درمانی از طریق سوپرویژن (نظارت) صورت می­گیرد. این آموزش به سه شکل سنتی، زنده، و ویدئویی و در قالب مدل­های نظریه­محور، تحولی، و انسجامی اِعمال می­شود. به طور معمول این آموزش هم در دانشگاه­ها و هم در مراکز خصوصی ارائه می­گردد. در ایران به لحاظ تاریخی می­توان خدمات و آموزش روان­درمانی را پیش و پس از تشکیل سازمان نظام روان­شناسی وارسی نمود. رقابت­های صنفی بین روان­شناسان و روان­پزشکان و همچنین میان روان­شناسان وزارت علوم و بهداشت، فقدان ضوابط روشن و استانداردهای مناسب سازمان نظام روان­شناسی جهت ارزیابی کیفیت آموزش و صلاحیت افراد، محدودیت­های آموزشی دانشگاه­ها، و آموزش­های غیر نظام­دار در مراکز خصوصی از معضلات آموزش روان­درمانی است. طرح پرسش مناسب درباره ضوابط و نه مکان آموزش روان­درمانی، تعیین سازمان­های غیر دانشگاهی جهت اعتبارسنجی آموزش روان­درمانی، و گسترش مراکز خصوصی وابسته به نهادهای بین­المللی آموزشی مواردی­اند که به ارتقای کیفیت و رشد علم و فن روان­درمانی در ایران کمک می­کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان درمانی، سوپرویژن، ایران

عنوان انگلیسی Psychotherapy in Iran: Problems and Prospects
چکیده انگلیسی مقاله Psychotherapy training is carried out through supervision. This training occurs in three ways of traditional, on-line, and video-taped, in the forms of theory-based, developmental, and integrative models. Universities and private institutes both provide psychotherapy training. The establishment of Iran Psychology Organization is a time that historically separate different movement of psychotherapy training and services. Competitions between psychologists and psychiatrists, as well as between psychologists from two different ministries back ground, lack of clear criteria and appropriate standards of the Iran Psychology Organization for quality and training evaluation of individual, limitation of psychotherapy training in universities, and non-systematic psychotherapy training in the private centers all are some of the problems that Iran psychotherapy is facing. Considering the standards, not the place of psychotherapy training, establishing independent and non-profit organizations for the accreditation of psychotherapy training, and the development of private centers affiliated with international psychotherapy training institutions can be potential solution to promote the quality and development of psychotherapy in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychotherapy, Supervision, Iran

نویسندگان مقاله نیما قربانی | nima ghorbani
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فاطمه ربیعی | fatemeh rabiee
دانشگاه تهران. گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1203-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-572504.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات