این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۳-۲۲
عنوان فارسی
روان درمانی در ایران: موانع و افقها
چکیده فارسی مقاله
آموزش عملی رواندرمانی از طریق سوپرویژن (نظارت) صورت میگیرد. این آموزش به سه شکل سنتی، زنده، و ویدئویی و در قالب مدلهای نظریهمحور، تحولی، و انسجامی اِعمال میشود. به طور معمول این آموزش هم در دانشگاهها و هم در مراکز خصوصی ارائه میگردد. در ایران به لحاظ تاریخی میتوان خدمات و آموزش رواندرمانی را پیش و پس از تشکیل سازمان نظام روانشناسی وارسی نمود. رقابتهای صنفی بین روانشناسان و روانپزشکان و همچنین میان روانشناسان وزارت علوم و بهداشت، فقدان ضوابط روشن و استانداردهای مناسب سازمان نظام روانشناسی جهت ارزیابی کیفیت آموزش و صلاحیت افراد، محدودیتهای آموزشی دانشگاهها، و آموزشهای غیر نظامدار در مراکز خصوصی از معضلات آموزش رواندرمانی است. طرح پرسش مناسب درباره ضوابط و نه مکان آموزش رواندرمانی، تعیین سازمانهای غیر دانشگاهی جهت اعتبارسنجی آموزش رواندرمانی، و گسترش مراکز خصوصی وابسته به نهادهای بینالمللی آموزشی مواردیاند که به ارتقای کیفیت و رشد علم و فن رواندرمانی در ایران کمک میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روان درمانی، سوپرویژن، ایران
عنوان انگلیسی
Psychotherapy in Iran: Problems and Prospects
چکیده انگلیسی مقاله
Psychotherapy training is carried out through supervision. This training occurs in three ways of traditional, on-line, and video-taped, in the forms of theory-based, developmental, and integrative models. Universities and private institutes both provide psychotherapy training. The establishment of Iran Psychology Organization is a time that historically separate different movement of psychotherapy training and services. Competitions between psychologists and psychiatrists, as well as between psychologists from two different ministries back ground, lack of clear criteria and appropriate standards of the Iran Psychology Organization for quality and training evaluation of individual, limitation of psychotherapy training in universities, and non-systematic psychotherapy training in the private centers all are some of the problems that Iran psychotherapy is facing. Considering the standards, not the place of psychotherapy training, establishing independent and non-profit organizations for the accreditation of psychotherapy training, and the development of private centers affiliated with international psychotherapy training institutions can be potential solution to promote the quality and development of psychotherapy in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychotherapy, Supervision, Iran
نویسندگان مقاله
نیما قربانی | nima ghorbani
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
فاطمه ربیعی | fatemeh rabiee
دانشگاه تهران. گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1203-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-572504.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات