این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱۴۹-۱۷۶
عنوان فارسی
روش های تبلیغی امام رضا (ع)
چکیده فارسی مقاله
بی تردید امام رضا (ع) به عنوان امام و پیشوای معصوم از روش هایی در تبلیغ و هدایت افراد جامعه استفاده کرده است . این پژوهش در صدد است به روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که امام رضا(ع) با چه روش هایی توانسته است آیین اسلام و مذهب شیعه را تبلیغ کند. نگارنده تلاش کرده است که روش های تبلیغی امام رضا (ع) را بر اساس آیه 125 سوره نحل در سه بعد شناختی ، عاطفی ورفتاری مورد بررسی قرار دهد. منظور از روش های شناختی ، روش هایی است که امام رضا(ع) می خواهد آگاهی مردم را درباره مبانی نظری و باورها تقویت کند که مهم ترین این روش ها تبین مبانی و جهان بینی اسلام ، کاربست برهان و استدلال و خردورزی و عقل گرایی است. مراد از روش های عاطفی، روش هایی است که مبلغ می خواهد با کاربست آن ها ازعواطف وگرایش های روحی و روانی افراد برای هدایت افراد استفاده کند که مهم ترین آن ها در سیره تبلیغی امام رضا(ع) ، محبت و مهرورزی ، تکریم شخصیت ، موعظه ، مخاطب شناسی و فرصت شناسی است. روش های رفتاری، روش هایی هستند که مبلغ میخواهد با استفاده از این روش ها، ضمن تغییر و اصلاح رفتارهای نامناسب، رفتارهای مطلوب را در وی ایجاد و تثبیت کند. مهم ترین روش های تبلیغی رفتاری در سیره امام رضا(ع) عبارتند از: ارائه الگو، خطابه ، مجادله به احسن ، امر به معروف و نهی از منکر ، تقیه ، سفر به مراکز علمی و تربیت شاگردان و... .
کلیدواژههای فارسی مقاله
امام رضا(ع)، روش های تبلیغ امام رضا(ع)، تبلیغ، اسلام و تبلیغ دینی،
عنوان انگلیسی
Imam Reza’s (P.B.U.H.) Preaching Methods
چکیده انگلیسی مقاله
Imam Reza (P.B.U.H.), as an innocent Imam and leader, has undoubtedly used special methods for the preaching of Islam and leading people in the society. Using descriptive and analytic approaches, this study attempts to find the methods by which Imam Reza (P.B.U.H.) was able to preach Islam and Shia religion. The researchers have attempted to analyze Imam Reza's (P.B.U.H.) preaching methods from three different dimensions namely cognitive, emotional, and behavioral based on verse 125 of Surah An-Nahl. Cognitive approaches include methods that Imam Reza (P.B.U.H.) adopted to increase people's awareness about theoretical bases and beliefs, the most important of which are explaining the basics and the worldview of Islam, the use of reasoning, argumentation, and rationalism. Emotional methods are those by which the preacher attempts to guide people through their emotions and psychological tendencies, the most significant of which in Imam Reza's (P.B.U.H.) preaching methods include affection and kindness, showing reverence for one's personality, giving advice, and recognizing the audience and opportunities. Behavioral methods are those by which the preacher attempts to change and modify unfavorable behaviors in the individual and in return create and stabilize appropriate behaviors. The most important behavioral methods of preaching are as follows: delivering models and lectures, debating in the best way, enjoining good and forbidding wrong, reservation, traveling to scientific centers and training pupils... .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عنایت الله شریفی |
دانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محمد حسین خوانین زاده | mohammad hossein
دانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
حسام الدین خلعتبری لیماکی | khalatbari limaki
استادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_57846_986fdd01d912d64e3d551c8c9852b81d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-573239.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات