این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
علوم و تکنولوژی پلیمر
، جلد ۳۰، شماره ۶، صفحات ۵۴۷-۵۵۵
عنوان فارسی
اثر مقدار بنزوئیل پراکسید بر خواص فیزیکی و مکانیکی پوشش ترافیکی دوجزئی بر پایه رزین پلیمتیلمتاکریلات
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر مقدار عامل پخت بنزوئیل پراکسید بر خواص فیزیکی و مکانیکی پوشش ترافیکی دوجزئی برپایه پلیمر متیل متاکریلات بود. بدین منظور و برای رسیدن به مقدار مناسب و بهینه از عامل پخت، نمونههای پوشش ترافیکی دوجزئی با مقادیر مختلف عامل پخت بنزوئیل پراکسید شامل 4/0، 8/0، 0/1، 2/1، 4/1، 6/1 و %2 وزنی نسبت به جزء اول تهیه شد. سپس، خواص نمونههای مختلف با انجام آزمونهای تعیین زمان خشکشدن ترافیکی، سختیسنجی، مقاومت در برابر شرایط جوی شتابیافته، استحکام کششی و خواص دینامیکی مکانیکی بررسی شد. نتایج آزمونهای فیزیکی مکانیکی مختلف نشان داد، مقدار بنزوئیل پراکسید بر خواص فیزیکی، مکانیکی و گرمایی پوشش ترافیکی دوجزئی حاصل اثر دارد، به نحوی که در مقادیر کم از عامل پخت (4/0 درصد وزنی)، خواص پوشش بهطور قابل ملاحظهای کاهش مییابد و با افزایش مقدار عامل پخت و رسیدن به مقدار بهینه، تغییرات خواص نهایی پوشش شایان توجه نیست. این موضوع را میتوان به واکنش رادیکالی پلیمرشدن رزین متیل متاکریلات با وجود عامل پخت بنزوئیل پراکسید نسبت داد. از سوی دیگر، با افزایش مقدار عامل پخت به مقدار %2 وزنی، به دلیل وجود ترکیبات واکنش نداده عامل پخت و نرمکننده محتوی آن، برخی دیگر از خواص مانند ثبات جوی و خواص مکانیکی کاهش مییابد. با توجه به نتایج آزمونهای مختلف، محدوده بهینه برای مقدار عامل پخت پراکسیدی برای دستیابی به خواص مناسب از نظر زمان خشکشدن و خواص فیزیکی و مکانیکی نهایی، بین %2/1 تا %6/1 وزنی بهدست آمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Benzoyl Peroxide Content on Physical and Mechanical Properties of a Two-Component Methylmethacrylate-based Traffic Paint
چکیده انگلیسی مقاله
Hypothesis: A two-component methylmethacrylate (MMA) traffic paint, used in cold plastic road marking, is considered as a vital part of the safety infrastructure of the road networks and a tool for delineation and traffic control. This system must be well-maintained during its service life. The aim of this study was to evaluate the effect of benzoyl peroxide (BPO) curing agent content on the physical and mechanical properties of MMA traffic paints. Methods: In order to optimize the amount of BPO, samples of two-component traffic paint were prepared and cured with 0.4, 0.8, 1.0, 1.2, 1.4, 1.6 and 2.0 wt% BPO. Different physical and mechanical properties of the samples, such as traffic no pick-up time, hardness, resistance against accelerated weathering conditions were evaluated and their mechanical properties were assessed using stress-strain analysis (SSA) and dynamic mechanical thermal analysis (DMTA).Findings: The results showed that the amount of BPO was a critical parameter in physical mechanical performance of the paints, in such a way that the low and high levels of curing agent (0.4 wt% and 2.0 wt%, respectively) led to loss of paint properties. This could be related to insufficient curing agent (0.4 wt%) and its overdose (2.0 wt%) in the polymerization of methylmethacrylate. Increasing the curing agent to its optimal amount did not increase the polymer network density, and in some cases impaired the mechanical properties of the samples. The results also showed that the increase in peroxide content reduced the drying time (no pick-up time). Within the optimal range of BPO content level at 1.2 and 1.6 wt%, we achieved traffic paints of two-component formulations with optimum physical and mechanical properties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الهه هادی زاده |
تهران، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشکده فرایند، گروه رنگ و روکش های سطح، صندوق پستی 115-14965
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
سیدمجتبی میرعابدینی | seyed mojtaba
تهران، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشکده فرایند، گروه رنگ و روکش های سطح، صندوق پستی 115-14965
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
شهلا پازوکی فرد |
تهران، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشکده فرایند، گروه رنگ و روکش های سطح، صندوق پستی 115-14965
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
نشانی اینترنتی
http://jips.ippi.ac.ir/article_1532_1da90d79cdee141abd3f5c6c23681b0d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/968/article-968-574189.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات