این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۴، شماره ۹۲، صفحات ۹-۲۵

عنوان فارسی سیاستگذاری سواد رسانه ای مبتنی بر رویکرد آینده‌پژوهانه و با استفاده از روش سناریونویسی
چکیده فارسی مقاله ارتقای سطح سواد رسانه‌ای از عوامل کلیدی در نحوه استفاده از ابزار رسانه است که در سیاستگذاری‌های معطوف به توسعه رسانه‌ای جزء ملزومات اساسی قلمداد می‌شود و بسیار اهمیت دارد. آثار ناشی از ضعف در سواد رسانه‌ای در عرصه‌های فرهنگی و تربیتی آحاد جامعه، از حساسیت بالایی برخوردار است و از این حیث، پژوهش به‌منظور شناخت آینده این حوزه و سیاستگذاری‌های مبتنی بر این شناخت بسیار ضرورت دارد. در پژوهش حاضر، ابتدا وضعیت مصرف رسانه‌ای کشور مورد بررسی قرار گرفته و سپس در ادامه، مبتنی بر چارچوب‌های جامع بین‌المللی، محورها و مؤلفه‌های حاکمیتی در سیاستگذاری سواد رسانه‌ای احصا شده است. در گام بعد نیز با تحلیل راهبردی مقتضی و با رویکردی آینده‌پژوهانه، پیشران‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذار حاکمیتی در شکل‌گیری مسئولیت اجتماعی متناظر با سواد رسانه‌ای در کشور استخراج شده و با تأکید بر روش سناریونویسی، سناریوهای با احتمال بیشتر مورد تحلیل قرار گرفته است. در نهایت نیز سیاستگذاری مرتبط با سواد رسانه‌ای در کشور، بر این اساس طرح شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آینده‌پژوهی، سواد رسانه‌ای، سیاستگذاری عمومی، سناریونویسی،

عنوان انگلیسی Media Literacy Policy Making Based on a Futuristic Approach Using the Scenario Planning Method
چکیده انگلیسی مقاله The promotion of media literacy is one of the key factors in the use of media tools, which is very important and considered essential in policy making to develop media. The weakness of media literacy level is critical in the cultural and educational arenas of the community, so research is needed to understand the future of this area and policy making based on that. The research first, studied the status of media consumption in the country and then, governance issues and elements in media literacy policy making were considered based on the comprehensive international frameworks. After that, with the proper strategic analysis and a futuristic approach, promoters and influential components of governance on the formation of social responsibility corresponding to media literacy in the country were extracted. And more probable scenarios were analyzed by emphasizing the scenario planning method. Finally, media literacy policy making in the country were proposed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید دهقانیان |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حیدر نجفی رستاقی | najafi rastaghi
کارشناس ارشد مهندسی سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_28814_7ed09bfeeeee0d3111c45b2c157d1aeb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-574243.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات