این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۴، شماره ۹۲، صفحات ۷۳-۹۷

عنوان فارسی پدیدارشناسی احساسات کاربران در فضای مجازی (مطالعه موردی: جوانان شهر قم)
چکیده فارسی مقاله فضای مجازی با کارکردها و قابلیت‌های خود، شیوه تعاملات انسانی و چگونگی ابراز احساسات را دگرگون کرده است. به‌منظور شناخت چگونگی و فرایند این تحول در تجربه زیسته کاربران، ازروشپدیدارشناسیاستفاده شده است.گردآوری اطلاعات از طریق شیوه نمونه‌گیری هدفمندومصاحبه عمیقبا25نفر از کسانی که حداقل چهار ساعت از شبانه‌روز را در فضای مجازی سپری می‌کنند، صورت پذیرفت.مضامین استخراج ‌شده شاملسه مضمون محوری «حس‌حضور»، «عرضه‌شدگی» و «پیوستاری‌شدن» بوده است. مضامین فرعی حس‌حضور، دربرگیرنده معنا‌بخشی به زندگی، غیاب دیگری، رها‌شدگی از جهان واقع و غرق‌شدگی احساس است و عرضه‌شدگی، مضامین نمادین ‌شدن، فوریت تقلیل‌یافته و تقلیل‌‌گرایی احساسی را شامل می‌شود. تنها مضمون فرعی پیوستاری‌شدن نیز مفهوم امتداد احساسی است. نتایج نشان می‌دهد که چارچوب احساسی حضور افراد منتخب در فضای مجازی، بر مبنای حضور آنها در جهان‌ واقعی و احساساتشان پی‌ریزی شده است. بافت اجتماعی و بستر حضور کاربران منتخب شهر قم با خصیصه‌ای تقریباً همدست و مشابه باعث شد که کاربران، حاکم بودن چنین وضعیتی را به‌مثابه نوعی محدودیت و کنترل‌بودگی معنا کنند و این امر را انگیزه‌ای برای عرضه احساساتشان بدانند. در نهایت نیز با غوطه‌وری و پیوست احساسات خود در محیط سایبر به فضای واقعی، همچنان نوعی واقع‌بودگی در جهان مجازی را احساس می‌کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Phenomenology of Users' Emotions in Cyberspace (Case study: Youth of Qom)
چکیده انگلیسی مقاله Cyberspace by its functions and capabilities, has changed the way human interaction and how to express feelings. Phenomenology has been used in order to understand the process and how it evolves in the experience of users' lives. In this research, data collected through targeted sampling and in-depth interviews with 25 people who spend at least four hours a day in cyberspace. The extracted topics include three pivot themes of "Sense of Presence ", "Coming Out" and "Continuity". Sub-themes of "Sense of Presence" include "Meaning to Life", "Other's Absence", "Escape from the Real World", and the "Emotional Drowning", and coming out includes "Symbolize", "Reduced Urgency", and "Emotional Reductionism". And also the sub-theme of continuity is the concept of "Emotional Infection". The results show that the emotional framework of the people selected to presence in cyberspace is based on their presence in the real world and their feelings. The social context of the presence of the selected users in city Qom with almost similar characteristics led users to consider the rule of such a situation as a kind of constraint and control, which makes it an incentive to come out their feelings. Finally, by immersing and linking their feelings in cyberspace to the real world, they still feel some kind of being real in the virtual world.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علی محمد رضوی | s a m
دکترای جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مسعود کیانپور |
دکترای جامعه شناسی، استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احسان آقابابایی |
دکترای جامعه شناسی،استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_29919_5b3b8c9ffc3fdf66dc97cbca15eb53fb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-574246.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات