این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۴، شماره ۹۲، صفحات ۹۹-۱۲۴
عنوان فارسی
شناسایی راهکارهای افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاههای کشور
چکیده فارسی مقاله
در نظام اجتماعی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان از مرتبه و جایگاه فکری مهمی برخوردارند. در دنیای رسانهای شده امروز، این گروه بهعنوان مرکز علم و دانش جامعه تحت تأثیر فعالیتهای رسانههای داخل و خارج از کشور قرار دارند. بر اساس مدل جریان دومرحلهای ارتباطات لازارسفلد و مدل اشاعه نوآوری راجرز، این گروه بهعنوان رهبران فکری جامعه میتوانند تأثیر زیادی در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی سایر افراد جامعه داشته باشند. بررسیها نشان میدهد که وضعیت سواد رسانهای و اطلاعاتی این گروه از افراد از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. جامعه آماری پژوهش حاضر، خبرگان حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی هستند و دادهها بر اساس مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند تا آنجا که اشباع نظری حاصل شود. روش پژوهش نیز تحلیل محتوای کیفی بوده است. بر اساس نتایج ، نهادهای دانشگاهی، رسانهها و نهادهای صنفی- مدنی، نقش مؤثری در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی جامعه دارند، در انتها متناسب با نهاد دانشگاهی (آموزشعالی) راهکارهایی ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying Solutions for Increasing Media and Information Literacy among Faculty Members and Students of Iranian Universities
چکیده انگلیسی مقاله
In society, faculty members and students have an important intellectual position. In today's mediated world, this group of people as the center of community science and knowledge, is influenced by media activities both inside and outside the country. They can have a great influence on increasing media literacy and information of other people in the community, as the intellectual leaders, with regard to LazarSfeld's Two-Step Flow of Communication Model and Rogers's Innovation Development Model. Studies show that the level of media and information literacy among this group of people is not well. The statistical population of the study is the media and information literacy experts and the data are collected based on semi-structured interviews to the extent that theoretical saturation was achieved. The research method is qualitative content analysis. The results show that universities, media, and guild-civic institutes play an important role in increasing media and information literacy of the community. At the end, some solutions are offered to the academic institution (higher education).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سجاد کرمی نامیوندی | karami namivandi
کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، دبیر آموزش و پرورش
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سید مهدی شریفی | seyed mehdi
دکترا ی منابع انسانی، استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
المیرا جنوی |
دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_28811_62ccaf2c387fc7a005a4b9b34bb422a4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-574247.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات