این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۴، شماره ۹۲، صفحات ۱۲۵-۱۵۲
عنوان فارسی
رابطه سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با مهارت فراشناختی و خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
چکیده فارسی مقاله
دنیای امروز، دنیای غلبه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و دنیای رشد و گسترش علم و دانش است و همین موضوع بهرهمندی از سواد اطلاعاتی را بر همگان بویژه دانشجویان در کنار مهارتهای فراشناختی و پرورش خلاقیت ضروری ساخته است. هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با مهارتهای فراشناختی و خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بوده است. این پژوهش، از نظر هدف، در زمره پژوهشهای کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها، کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامشهر را شامل میشود که تعداد آنها برابر با 11289 نفر بوده که از این میان تعداد 385 نفر بهعنوان افراد نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها در زمینه سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی پرسشنامه محققساخته بوده است. همچنین برای سنجش مهارت فراشناختی از پرسشنامه آگاهی فراشناخت اسکرا و دنیسون و برای سنجش خلاقیت از پرسشنامه خلاقیت عابدی بهره گرفته شده است. بر اساس یافتهها، رابطه بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با مهارت فراشناختی مثبت و معنادار است، همچنین بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با مؤلفههای خلاقیت یعنی؛سیالی، ابتکار، انعطافپذیری و بسط رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Media Literacy and Information Literacy with Metacognitive Skills and Creativity of Students in Islamic Azad University, Islamshahr Branch
چکیده انگلیسی مقاله
Today we live in the world of domination of information and communication technologies and developing of science and knowledge, so, being information literate is essential for everyone, especially students, along with having metacognitive skills and creativity. The main purpose of the research was to examine the relationship between media literacy and information literacy with metacognitive skills and creativity of students in Islamic Azad University of Islamshahr. The research method is, applied, quantitative, descriptive survey in terms of purpose, data collection, and the nature and type of study respectively. The statistical population is all undergraduate students of Islamshahr Azad University with the total number of 11289 people, among which 385 people were selected as sample. The data gathering tool for media and information literacy was a researcher-made questionnaire. Also, Schraw & Dennison metacognition awareness questionnaire and Abedi Creativity Questionnaire were used to measure Metacognitive skills and creativity. According to the findings, the relationship between media literacy and information literacy with metacognitive skills is positive. There is also a significantly positive relationship between media literacy and information literacy with the four factors of creativity: fluency, originality, flexibility, and elaboration.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بتول فقیه آرام |
دکترای جامعه شناسی آموزش و پرورش،استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر (Islamic azad university of islamshahr)
زهرا ابراهیمی |
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_28792_cea3147e3f8a806fc868e7a6c5c4e823.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-574248.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات