این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۴، شماره ۹۲، صفحات ۱۵۳-۱۷۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای بر دانش‌آموزان در شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله  برای زیستن در جهان کنونی به سواد رسانه‌ای نیاز داریم. با توجه به اهمیت سواد رسانه‌ای، کشورهای مختلف، آموزش‌های لازم را از مدارس آغاز کرده‌اند. بر این اساس، در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای بر دانش‌آموزان شهر کرمان بررسی شده است. پژوهش به روش شبه‌آزمایشی و با نمونه‌گیری خوشه‌ای و انتخاب گروه‌های آزمایش و کنترل، هر کدام شامل 120 دانش‌آموز پسر دبیرستانی در شهر کرمان انجام گرفت و دوره آموزشی برای گروه آزمایش طی یک‌ترم به اجرا درآمد. بر اساس نتایج، میانگین نمره کلی سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان در هر دو گروه آزمایشی و کنترل، در پیش‌آزمون 2/2 از 5 بوده که در سطح «ضعیف» قرار داشت. با اجرای دوره آموزش، میانگین نمره سواد رسانه‌ای، دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، با 99 درصد اطمینان افزایش یافت و به 65/3، یعنی سطح «خوب» رسید. میانگین نمره دانش‌آموزان گروه آزمایش درتوانایی‌های سواد رسانه‌ای یعنی، توانایی استفاده از رسانه، تجزیه‌و‌تحلیل، تولید و ارسال پیام‌های رسانه‌ای و تفکر انتقادی نیز پس از اجرای دوره آزمایشی به‌طور معناداری افزایش یافت. از این رو می‌توان گفت که آموزش سواد رسانه‌ای بر میزان و سطح توانایی‌های مرتبط با سواد رسانه‌ای در دانش‌آموزان مؤثر است و توسعه آن در مدارس ضرورت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Training Media Literacy on Students in Kerman
چکیده انگلیسی مقاله We need media literacy to live in the present world. Given the importance of media literacy, different countries have begun essential training in schools. In this research, the effectiveness of media literacy training on the students of city Kerman has been examined. A quasi-experimental research was carried out with cluster sampling and the selection of treatment and control groups, each including 120 male high school students, during an educating course in Kerman. According to the results, the average total score of the student literacy in both the treatment and control groups was in the pretest of 2.2 out of 5, which was at the "weak" level. After the ending of educating course, the average student literacy scores of the treatment group in comparison with the control group increased by 99% confidence and reached 3.65, that is, the level of "good". Also, after the experiment period, the mean scores of students in the treatment group significantly increased in media literacy skills, namely, the ability to use media, analyzing, producing and sending media messages and critical thinking. Therefore, it can be said that the education of media literacy impact on the level of media literacy skills among students, hence its development is necessary in schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس تقی زاده |
دکترای علوم ارتباطات، روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_28791_80c8ec05342107647eb0f5f67b6378a3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-574249.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات