این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
تحقیقات اقتصادی
، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۴۵-۶۸
عنوان فارسی
مکان یابی بنگاه ها در صورت وجود انواع مصرف کنندگان (باتجربه و بی تجربه)
چکیده فارسی مقاله
امروزه یکیازمهمترینمشکلاتبنگاههاپیداکردنراهحلیبرایکاهش هزینههای حملونقل با توجه به گسترششهرهاوافزایشجمعیتشهری است. پایهی مدلهای مکانیابی رقابتی مدل ارائه شده توسط هاتلینگ در خصوص دو بستنیفروش دورهگرد در ساحل است. در این مقاله با در نظر گرفتن مدل اولیهی هاتلینگ، اما با در نظر گرفتن دو نوع مصرفکنندهی باتجربه و بیتجربه به تحلیل نتایج پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که در صورت وجود دو نوع مصرفکنندهی با تجربه و بیتجربه توابع تقاضای دو بنگاه (ارائه دهنده غذای متمایز)، به مطلوبیت کسب شده از یک نوع غذای خاص و تعداد مصرفکنندگان باتجربه نیز بستگی دارد. همچنین اگر دو بنگاه در یک نقطه قرار بگیرند به دلیل تفاوت در تمایلات مصرفکنندگان، قیمتهای تعادلی یکسانی را تقاضا نخواهند کرد. در حالتی که استراتژی بنگاهها انتخاب هر دوی قیمت و مکان باشد، هیچ تعادلی برای بازی وجود نخواهد داشت و در نهایت با افزایش هزینههای حملونقل بنگاه 1 (تولیدکنندهی کالای مرغوب) به مرکز نزدیکتر شده و بنگاه 2 (تولیدکننده کالای نامرغوب) از مرکز دورتر خواهد شد. طبقه بندی JEL : C62 ,D50 ,D11, C02, L11
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Firms Location Choice in the Case of Presence of a Variety of Consumers (Experienced and Inexperienced)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important current problems of firms is to find a solution to reduce transport costs due to increased urbanization and urban population. Competitive location models are based on the model proposed by Hotelling with two ice cream vendors in the beach. In this article, initial Hotelling model has been used; however, with consideration of experienced and inexperienced consumers for data analysis. The results showed that in the presence of both experienced and inexperienced consumers, demand functions of two firms (supplying different foods) depend on particular food type and the number of experienced consumers. In addition, if two firms are placed at one point, because of differences in consumer tendencies, they will not demand the same equilibrium prices. If the firms' strategies include the selection of both price and location choice, there will be no equilibrium to the game. Finally, by increasing transport costs, firms1 becomes closer to the center and firms 2 (supplying unqualified goods) become farther from the center. JEL Classification: L11, C02, D11, D50, C62.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کیومرث شهبازی |
دانشیار اقتصاد دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
صلاح سلیمیان |
دکتری اقتصاد دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نشانی اینترنتی
https://jte.ut.ac.ir/article_65070_24975378855728cbdf9d66180e02f160.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-574923.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات