این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات اقتصادی، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۲۰۹-۲۲۴

عنوان فارسی تعیین سیاست‌ بهینه در افزایش درآمد مسابقات ورزشی مبتنی بر قیمت بلیت، با استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم؛ مورد مطالعه لیگ برتر فوتبال ایران
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت در ورزش، درآمدزایی است که بخشی از آن می­تواند از فروش بلیت مسابقات تأمین شود. هدف از انجام این تحقیق ارائه­ی مدل پویای تعیین سیاست درآمدی ناشی از فروش بلیت مسابقات در لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. با انجام مصاحبه با 12 نفر از خبرگان، عوامل مؤثر بر قیمت بلیت مسابقات، شناسایی و به روش دلفی غربال و رتبه­بندی شده‌اند. همچنین از 13 پرسشنامه برای شناسایی معادلات حاکم بر روابط استفاده شده که روایی آن­ها مورد تأیید 6 تن از متخصصان قرار گرفته و پایایی هریک با آزمون آلفای کرونباخ بالای 76/0 به‌دست آمده است. براساس نمودارهای حلقه‌ی علی و نمودارهای جریان و حالت، مدل مفهومی تحقیق حاصل و طبق پیش­فرض­های اولیه، مدل اجرا و الگوهای رفتاری حاصل از آن ترسیم شده‌اند. 21 متغیر با بالاترین رتبه­ها مبنای مدل‌سازی قرار گرفته‌اند. نمودارهای حلقه­علی بر مبنای پیشینه‌ی تحقیق و مصاحبه با خبرگان، ترسیم و مبنای نمودارهای جریان و حالت قرار گرفته‌اند. بر این اساس سه سیاست افزایش مطلوبیت زمان برگزاری مسابقه، روش فروش بلیت و تبلیغات قبل از شروع مسابقه بررسی شده و نتایج مدل نشان داده است که تبلیغ و پس از آن، زمان مسابقه بیشترین تأثیر را بر قیمت و در نتیجه بر درآمد مسابقه دارد. طبقه­بندیJEL: D40 ,C12 ,C61
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درآمد، قیمت بلیت، لیگ برتر فوتبال، تبلیغ، مدل پویا،

عنوان انگلیسی Optimal Revenue Policy based on Ticket Price Using System Dynamics Approach; Case Study Iran Football Premier League
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was finding optimal policy to increase revenue from selling ticket of football competitions in Iran. To do this, at the first step, the effective factors on ticket price have been identified through literature and using the Delphi method which 21 high ranked variables were selected. In the second phase, the casual loop diagrams as the basis of stock and flow diagrams have been depicted through literature, regression equation and interviewing. The equation governing the relations have been obtained through 13 designed questionnaire whose validity have been approved by experts and was reliable based on 0.76 Cronbach's Alfa criteria and the conceptual model has been obtained. Then, using valid values for constant variables the behavior patterns have been depicted by the model. At the final step, the validity of model has been examined with employing 3 methods of the Reality check, the sensitivity analysis and the test under extreme conditions. On the basis of results, three policies have been evaluated: the time of games, the method of ticket selling and advertisement on games. The results show that the advertisement has most effect on ticket price and so on revenue from a game in this context. JEL Classification: D40, C12.C61
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مینا نوروزی |
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا س . تهران. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

ژاله معماری |
دانشگاه الزهرا- گروه مدیریت ورزشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

کاظم عسکری فر |
استادیار مدیریت سیستم دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی https://jte.ut.ac.ir/article_65091_3826a89f83e4e201d08c1abeb7a7d327.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-574929.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات