این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۴۹، شماره ۴، صفحات ۱۰۱-۱۱۰
عنوان فارسی
ظرفیت باربری و رفتار برشی تیرورقهای I-شکل خمیده در افق و اثر نقص اولیه در رفتار برشی آنها
چکیده فارسی مقاله
نیاز به هدایت روان و ایمن ترافیک و محدودیت های ناشی از کمبود فضای شهری باعث تمایل چشم گیر طراحان به استفاده از پل-های خمیده فولادی شده است. این سازهها از لحاظ زیبایی نیز مورد پسند معماران و شهرسازان می باشند. در این مقاله، تیرورق-های دارای انحنای افقی مختلف با مشخصات و ابعاد واقعی توسط آیین نامه AASHTO طراحی شده و به دو صورت تک-تیرورقی و داخل سیستم پل توسط نرم افزار اجزا محدود ABAQUS مدل سازی و برای دستیابی به رفتار و ظرفیت برشی تیرورقها تحلیل شدهاند. هدف این تحقیق تبیین رفتار، مکانیزم زوال برشی و برآورد مقاومت برشی تیرورقها در سیستم پل و مقایسه آن با تک-تیرورقهای معادل با استفاده از تحلیل غیرخطی هندسی- مادی میباشد. نتایج نشان میدهد که رفتار برشی، مقاومت برشی نهایی و مقاومت کمانشی برشی تک-تیرورقها و سیستم پل مشابه یکدیگر بوده، ولی سختی الاستیک دو حالت مذکور، متفاوت میباشند. همچنین مدل تک-تیرورقی بدلیل عدم درنظر گرفتن سختی قایم قابهای عرضی و اندرکنش بین تیرورقها قادر به پیشبینی صحیح زوال برشی در برخی از پانلهای میانی تیرورقهای داخلی نیست. در این تحقیق همچنین اثر نقص اولیه هندسی در رفتار برشی تیرورقهای با انحنای مختلف مطالعه شده است. نتایج نشان میدهند که نقص اولیه تاثیری در مقاومت برشی نهایی تیرورقهای خمیده نداشته ولی باعث کاهش این مقاومت در تیرورقهای مستقیم میگردد. آییننامه AASHTO از تاثیر نقص اولیه در مقاومت برشی تیرورقها صرفنظر مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The shear loading capacity and behavior of horizontally curved steel I-girder bridges, and the imperfection effect
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, horizontally curved steel I-girder bridges having various radii of curvature in practical dimensions, and designed via the AASHTO standards are modeled and analyzed via the finite element software ABAQUS. The aim of these material-geometric nonlinear analyses are to characterize the shear behavior, the shear failure mechanism and the shear resistance of steel I-girders in the complete bridge systems and in their equivalent single girders. Results demonstrate that the shear behavior, the ultimate shear resistance and the shear buckling resistance of single-girders and bridge system are similar; whereas the initial stiffness of the two approaches differ. Furthermore, the equivalent single-girders are incapable of predicting the correct mechanism of the shear failure in some interior panels of the bridge system; due to the negligencs of the true horizontal and vertical stiffness of cross-frames, and also due to the interaction of girders. In addition, it is shown that under a specified geometric imperfection pattern, the ultimate shear resistance of curved I-girders are insensitive to the imperfection magnitudes; whereas, the ultimate shear resistance of straight I-girders reduces with the increase of imperfection magnitudes. The AASHTO provisions however, do not require the consideration of geometric imperfections on the ultimate shear resistance of I-girders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدمهدی علی نیا | mohammad mehdi
هییت علمی
مسعود محمدزاده |
کارشناس ارشد
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات