این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آمایش سرزمین، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۶۳-۳۸۸

عنوان فارسی امکانسنجی و سنجش بُرد سرمایه‌گذاری عرصه‌های گردشگری استان آذربایجان‌غربی
چکیده فارسی مقاله الگوهای نوین توسعه، بر مدار توسعۀ گردشگری و بهره‌گیری از تنوع‌های مکانی –فضایی استوار هستند. بنابراین، شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف فضاهای جغرافیایی در کانون توجه برنامه‌ریزان توسعه برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری قرار دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر امکان‌سنجی برد سرمایه‌گذاری عرصه‌های گردشگری با تأکید بر استان آذربایجان‌غربی است. نوع تحقیق، کاربردی و روش بررسی آن توصیفی– تحلیلی است و برای تجزیه‌و‌تحلیل فضایی داده‌ها از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی، GIS  و  شاخص تایل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که از کل عرصه‌های گردشگری، حدود 45/12 درصد دارای برد سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی و حدود 68/18 درصد دارای برد سرمایه‌گذاری ملی و محلی است. همچنین حدود 45/17 درصد از کل عرصه‌های گردشگری نیز نسبتاً ‌مناسب بوده و دارای برد محلی سرمایه‌گذاری است. همچنین از نظر کارشناسان، عوامل مؤثر در برد سرمایه‌گذاری منابع گردشگری اهمیت متفاوتی (شاخص تایل برابر با 55/0) دارند و عرصه‌هایی که با معیارهایی همچون شهر، زیرساخت‌ها و خدمات شهری همجوار هستند، برد بیشتری در مقایسه با سایر عرصه‌ها دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Feasibility and the measuring range of investment areas of West Azarbaijan Province
چکیده انگلیسی مقاله New models of development set to base on tourism development and utilization variety of place - Space; therefore, identify the capacity and capabilities of different geographical areas is in the center of development planning for fundraising and investment. In this context, the aim of this study that evaluated investigate the feasibility of investment in the tourism sector with emphasis on Western Azerbaijan province. The research method was descriptive - analytical approach to space. Data collection has been the source documents. Expert choice and GIS software for data analysis has been used. The results show that the total of tourism areas, about 12.45 of percent is a range national and international investment and 18.68 percent has with a range of national and local investment. Also, about 17.45 percent of the tourism sector has a range of appropriate local investment. The expert's also effective factors in investment, tourism resources has different importance, (Theil index equal to 55/0) and field-that are contiguous with criteria such as city infrastructure and municipal services range have than other areas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبر تقیلو |
دانشیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

احمد آفتاب |
دکتری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

ناصر سلطانی |
استادیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران


نشانی اینترنتی https://jtcp.ut.ac.ir/article_63546_dfd729e4fd781aa92e5a3e011dbbbddf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/558/article-558-575653.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات