این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۸۱-۱۰۵

عنوان فارسی تاثیرات اعتماد به‌ مدیر بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات اعتمادبه­مدیر بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی در ادارات دولتی شهر سیرجان است. این تحقیق از حیث جهت­گیری، تحقیقی کاربردی و ازنظر رویکرد کلی، تحقیقی قیاسی است. همچنین ازلحاظ راهبرد پژوهش، تحقیقی توصیفی پیمایشی بوده و ازنظر افق زمانی، پژوهشی تک‌مقطعی به‌شمار می­آید. برهمین‌اساس در قالب یک پیمایش و با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی 341 نفر از کارکنان ادارات دولتی شهر سیرجان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها، از سه پرسشنامۀ: اعتمادبه­مدیر مک آلیستر(1995)، رفتار شهروندی لی و آلن(2002) و عملکرد سازمانی کریکمن و روزان (1999) استفاده شد. پایایی پرسشنامه­های فوق براساس ضریب آلفای کرونباخ به‌ترتیب91/0، 82/0 و 88/0 و پایایی ترکیبی به‌ترتیب 93/0، 85/0 و 95/0تأیید شد و برای تعیین روایی نیز از تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده گردید. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار Amos Graphics بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی در رابطه میان اعتمادبه­مدیر (اعتماد عاطفه­محور و اعتماد شناخت­محور) و عملکرد سازمانی نقش میانجی دارد. براین‌اساس، مدیران ادارات دولتی باید با تلاش درجهت ارتقای حس اعتماد کارکنان به مدیر، موجبات افزایش رفتارهای شهروندی در آنان را فراهم کرده و از مسیر این رفتارها، عملکرد سازمانی را بهبود ببخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتماد به مدیر، رفتار شهروندی سازمانی، عملکرد سازمانی،

عنوان انگلیسی The Effects of Trust in Manager on Organizational Citizenship Behavior and Organizational Performance: Case Study Sirjan State Departments
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: The purpose of this research is studying the effects of trust in manager on organizational citizenship behavior and organizational performance in governmental offices of Sirjan city. The study is practical in terms of purpose and it is deductive in terms of general approach. Also it is a descriptive survey in terms of research strategy and a one-dimensional research according to the horizon perspective. In a survey research, using stratified random sampling method, 341 employees of Sirjan state departments have been selected as the sample. For collecting data three questionnaires were used including trust in manager of McAlister (1995), OCB of Lee and Allen (2002) and organizational performance of Kirkman and Rosen (1999). Reliability is confirmed by Cronbach's Alpha coefficients of 0.91, 0.82 and 0.88 and composite reliability of 0.93, 0.85 and 0.95. Confirmative factor analysis, convergent and divergent reliability were used for validity confirmation. In order to test hypotheses, structural equations modeling by Amos software was used. The results showed that organizational citizenship behavior has a mediating role in the relationship between trust in manager and organizational performance. Accordingly, managers of government departments should increase citizenship behaviors and improve organizational performance through efforts to increase the sense of trust of employees to the managers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد منتظری |
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

علیرضا فتحی زاده |
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

جواد صادقی |
مربی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_30321_7498d258221c497b2616447d3ecadef0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-575732.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات