این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۲۵-۳۹

عنوان فارسی رویارویی زیباشناختی لیوتار با مدرنیتۀ سیاسی
چکیده فارسی مقاله این مقاله بر آزمون این فرضیه استوار شده است که لیوتار همراه با برشمردن سویه‌های چیرگی آفرینِ مدرنیته سیاسی، فرارویِ زیباشناختی از تنگناها و کاستی‌هایِ آن را ممکن می‌شمرد. برای این کار نخست باید مولفه‌هایی را در اندیشه وی یافت که با مدرنیته سیاسی هم‌ارز باشد و پس از آن درپیِ نسبت‌سنجیِ این مؤلفه‌ها با رویکردِ زیباشناختیِ وی برآمد. لیوتار به‌روشنی سخنی از مدرنیته سیاسی نمی‌گوید و بنابراین روند استدلالیِ این مقاله باید با تدوین مدلی آغاز شود که در چارچوب آن بتوانیم با یافتنِ مولفه‌های هم‌ارز با مدرنیته سیاسی در اندیشه لیوتار و چینششان در کنار یکدیگر، برداشتِ وی از مدرنیته سیاسی و کاستی‌ها و چیرگی‌آفرینی‌های موجود در آن روشن کنیم. فرضیه این مقاله امری این «همان» گویانه نیست و به روشنی در برابر تفسیرهایِ رایجی جای می‌گیرد که به چرخشِ فرهنگیِ زیباشناسی در اندیشه لیوتار باور دارند. واکاوی نوشته‌های لیوتار با کاربست روشِ تاریخِ ایده‌های آرتور لاوجوی و در یک چارچوب مفهومی‌که مدرنیته سیاسی را برتری حق و خودآئینی بر چیرگی می‌داند، ما را به این یافته می‌رساند که لیوتار با توجه به باور به برتری چیرگی بر حق و خودآئینی در مدرنیته سیاسی منتقد این وضعیت است و هم از سویی، مدرنیته سیاسی و چیرگی‌آفرینیِ فزون ازاندازه و تمامیت خواهانه آن را مانعی برای آفرینش‌های هنر آوانگارد می‌داند و هم از سویی دیگر پیوندی دوسویه میان این هنر با دموکراسیِ رادیکال، به عنوان جایگزین مدرنیته سیاسی، برقرار می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Lyotard’s Aesthetic Confrontation with Political Modernity
چکیده انگلیسی مقاله This paper would evaluate this hypothesis that Lyotard, while admitting the subjugating aspects of political modernity, still sees the aesthetic transgression of its dysfunctions and shortages possible. To better proceed with such evaluation, I need first to find components in his thought that are in harmony with political modernity and then to compare such components with his aesthetic approach. Lyotard does not perspicuously speak about political modernity; therefore, I should commence the argumentative process of this article by developing a model in the framework of which I can better illuminate his  conception of the components of political modernity as well as his understanding of its shortcomings and subjugating aspects. This should be done by finding and sorting out of those components in his thought that are in harmony with political modernity. The hypothesis of this article is not tautological and is clearly against the prevailing interpretations that believe in the cultural transformation of aesthetics in the thought of Lyotard. Elaboration on Lyotard`s writings, along with the application of Lovejoy's method of "history of ideas" in a conceptual framework that regards political modernity as the supremacy of right and self-determination to subjugation, leads us to the finding that Lyotard, believing in the supremacy of subjugation to right and self-determination in political modernity, is a critic of this situation. On the one hand, he regards political modernity and its extreme and totalitarian subjugation as an obstacle to the creation of avant-garde art, and on the other hand, he establishes a two-way correlation between this art and radical democracy, as an alternative to political modernity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی صالحی فارسانی | Ali Salehi Farsani



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-175&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-575742.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات