این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۴۱-۵۶

عنوان فارسی بررسی مفهوم سوژه و خشونت بر خود: مطالعه موردی دو فیلم «پرتقال کوکی» و «اینک آخرالزمان»
چکیده فارسی مقاله اهمیت مفهوم سوژه در عصر روشنگری و ایمان به برتری خرد آدمی، در برهه‌های مختلف تاریخ دستخوش تردیدهای متعدد شد. از جمله در پایان دهه شصت و دهه هفتاد در آمریکا با اوج‌گیری مناسبات قدرت در جامعه و نظریه‌های افرادی چون میشل فوکو که نقش محوری سوژه را به نفع وجود گفتمان‌ها تقلیل دادند؛ شاهد خیزش جنبش‌های مدنی‌ای هستیم که خواستار آزادی اقلیت‌ها و کاهش روابط مبتنی بر اقتدار در جامعه هستند. به موازات آن در سینما نیز شاهد ساخت فیلم‌هایی در نقد اثرات خشونت‌بار ساختارها از جمله اثرات خشونت‌بار خود سینما در از بین بردن مفهوم سوژه‌ایم. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی -‌ تحلیلی، به واکنش سوژه در برابر این خشونت ساختاری در دو فیلم دهه هفتاد آمریکا؛ پرتقال‌کوکی (1971) و اینک‌آخرالزمان (1979) پرداخته می‌شود و این فرضیه به اثبات می‌رسد که خود ویرانی شخصیت‌های اصلی هر دو فیلم واکنشی در جهت باز پس‌گیری مفهوم سوژه و به دست آوردن قدرت اثرگذار و مرکزمحورانه آن‌ است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Review of the Concept of the Subject and Self-destruction: A Case Study of “A Clockwork Orange” and “Apocalypse Now”
چکیده انگلیسی مقاله The significance of the concept of the subject and the belief in the superiority of human reason have been called into question during various historical periods. For example, in the late 1960s and 1970s in the United States with the advent of power relations and theories by such individuals as Michel Foucault, who reduced the central role of the subject in the interest of discourse, we observe the rise of civil movements that call for the freedom of minorities and the elimination of powerbased relations. At the same time, the cinema also witnessed the production of films criticizing the violent consequences of structures, including the violent effects of cinema itself on the elimination of the concept of the subject. In this paper, we explore the reaction of the subject to this structural violence in two American films of the 1970s, "A Clockwork Orange" (1971) and "Apocalypse Now" (1979), using a descriptive-analytical method. The hypothesis that the self-destruction of the main characters of both films is a reaction intended to regain the concept of the subject and its effective and central power is confirmed as a result of this research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سپیده سامی | Sepideh Sami


بهروز محمودی بختیاری | Behrooz Mahmoodi Bakhtiari



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-176&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-575743.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات