این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۱۱-۱۳۶
عنوان فارسی
تحلیل انتقادی نظامهای رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها؛ پیشنهادات سیاستی برای آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
نظامهای رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها از اعتبار کارکردی چشمگیری برخوردار شدهاند. مطالعات نشان میدهد این نظامها بر روند بازار جهانی آموزش عالی و ذائقه تحصیلی و کیفیت انتخاب دانشجویان تأثیرگذار هستند. با توجه به مشغولیت ذهنی رهبران آموزش عالی ایران با این پدیده و نیز نبود ادبیات علمی-تحلیلی عمیق به زبان فارسی، این مقاله با اتخاذ یک رویکرد تحلیلی-انتقادی به سویههای مختلف این پدیده میپردازد. با ترسیم ماتریس مقایسهای نشانگرها و زیر نشانگرهای چهار نظام رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها شامل شانگهای، تایمز، کیو اس و لیدن این مقاله به تحلیل ویژگیها و واقعیتهای تکنیکی و روشی این نظامها و نیز نقد فرایندها و دلالتهای سیاستی آنها برای آموزش عالی ایران میپردازد. این مقاله نشان میدهد، تمرکز نامتوازن بر پژوهشهای سخت، مغفول ماندن دانشهای تولیدشده غیر از زبان انگلیسی، برجستهسازی نامتقارن سابقه آکادمیک و توزیع نابرابر فرصتهای آموزش عالی بخشی از عمدهترین کاستیهای این نظامها هستند. این پژوهش همچنین نشان میدهد، دانشگاه ایرانی به دلایل گوناگون ازجمله افزایش کیفیت آموزش عالی، ضرورت بینالمللی شدن دانشگاهها، توسعه گردشگری علمی و مدیریت مهاجرت نامتعادل سرمایه انسانی از توجه به نشانگرهای نظامهای رتبهبندی بینالمللی ناگزیر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی خورسندی طاسکوه |
دانشگاه علامه طباطبایی
مریم پناهی |
دانشگاه علامه طباطبایی
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-637-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-575794.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات