این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۱۱، شماره ۲۰، صفحات ۱۳۵-۱۶۸

عنوان فارسی آموزش کارامد درک خوانداری: بسته ای از مداخلات آموزشی مورد تایید پژوهش‌های علمی
چکیده فارسی مقاله آموزش درک خوانداری چالش بزرگی است. بسیاری از مدرسان زبان در مورد نحوه­ تدریس درک خوانداری در کلاس­ها دوره­ای را نگذرانده­اند. در نتیجه، بسیاری از مربیان امروزه درس­های خود را با دانسته­های محدودی از دانش‌آموزش‌‍‌کاوی برنامه­ریزی می­کنند (بلوک، گمبرل و پرسلی، 2002). پژوهش­ها نشان داده است که موقعیت کنونی آموزش درک مطلب خوانداری به طور محسوس طی سی سال در کلاس­های زبان گذشته تغییر نیافته است (دویتز و همکاران، 2010). این مطالعه بر آن است که به این پرسش پژوهش پاسخ دهد: چگونه و با چه ابزار­هایی می­توانیم به طور موثر درک خواندن آموزش دهیم؟ رویکردها و راهبردها بی‌شمار آموزش درک خوانداری در زبان اول و خارجی، در پژوهش­های انتشاریافته در طی 30 سال گذشته پدید آمده­اند. ما دستاوردهای حاصل از مقالات متعدد، تحقیقات تجربی و گزارش­های فنی و فراواکاوی­های انجام­گرفته پس از سال 2000 بررسی کرده­ایم تا دیدگاه جامعی از کارامدترین رویکردها و راهبردهای آموزشی و نیز آنهایی را که در آموزش­های درک خوانداری زبان اول و زبان خارجی مشترک هستند، به دست آوریم. نتایج این پژوهش به ما کمک می­کند تا دریابیم چگونه مدرسان زبان می­توانند درک مطلب خوانداری را آموزش دهند. این نخستین گام به سوی بکارگیری رویکردهای جدید و ابزارهای نوین در کلاس­های زبان خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Pour un enseignement efficace de la compréhension en lecture: une trousse d’intervention soutenue par les recherches
چکیده انگلیسی مقاله L'enseignement de la compréhension est un grand défi. Beaucoup d'enseignants de langue ont reçu peu ou pas de formation sur la façon d'enseigner la compréhension dans leurs cours. En conséquence, plusieurs éducateurs planifient leurs leçons de compréhension avec une connaissance pédagogique limitée (Block, Gambrell et Pressley, 2002). Les chercheurs ont démontré que la situation actuelle de l'enseignement de la compréhension en lecture dans les classes de langue ne s'est pas sensiblement améliorée au cours des 30 dernières années (Dewitz et al., 2010). Cette étude tente de répondre à la question de recherche suivante : comment et par quels outils pouvons-nous enseigner efficacement aux apprenants la compréhension en lecture? Plusieurs approches et stratégies spécifiques à l'enseignement de la compréhension en lecture en langue première et en langue étrangère ont émergé dans les recherches publiées au cours des 30 dernières années. Nous avons synthétisé les résultats de nombreux articles, des recherches expérimentales et rapports techniques ainsi que des méta-analyses effectuées après l'année 2000 pour relever et fournir une vue d'ensemble complète des approches et des stratégies d'enseignement les plus efficaces et les plus communes et de l'enseignement de la compréhension en langue première et en langue étrangère. Les résultats de cette recherche nous aident à voir comment les enseignants de langue peuvent enseigner la compréhension en lecture, ce qui serait une première étape vers l'adoption de nouvelles approches et de nouveaux outils dans les cours de langue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله Amirreza Vakilifard |
Maître-assistant, Université internationale Imam Khomeiny


نشانی اینترنتی http://france.tabrizu.ac.ir/article_7158_2ba0a1162248f234da602b5fc469ef70.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1338/article-1338-575910.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fr
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات