این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۸

عنوان فارسی مداخله به هنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به اهمیت مداخله به هنگام و نقش تعاملات اولیه والد کودک در رشد زبان، مهارتهای ارتباطی و قابلیتهای اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا تدوین برنامه توانبخشی خانواده محور با هدف توانمندسازی والدین به عنوان درمانگر اصلی ضروری است. روش بررسی: با استفاده از نمونه ­گیری هدفمند 62 نفر از کودکان ناشنوای شدید به بالای زیر 2 سال که یا تحت عمل کاشت حلزون شنوایی قرار گرفته بودند و یا کاندید دریافت کاشت حلزون شنوایی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. آزمودنی­ های گروه آزمایش از برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بهره بردند. برای بررسی مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی از ابزارهای آزمون طبقه­ بندی عملکرد شنیداری (Categories of Auditory Performance; CAP)، نیمرخ مقیاس رشدی رفتار نمادین و ارتباط/ سیاهه کودک نوزاد (Communication and Symbolic Behavior Scale Developmental Profile/infant toddler checklist; CSBSDP) و پرسشنامه سنین و مراحل اجتماعی – هیجانی  (Ages and Stages Questionnaire- Social Emotional; ASQ SE) استفاده شد. یافته ­ها: تحلیل داده‌ها‌ به روش تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه­ گیری مکرر حاکی از آنست که برنامه جامع توانبخشی خانواده محور در افزایش نمرات مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوای شرکت کننده در پژوهش موثر بوده است. همچنین در مرحله پیگیری نیز اثربخشی این برنامه بر متغیرهای وابسته پژوهش پایدار است. نتیجه­ گیری: نتیجه پژوهش حاضر حاکی از تاثیر برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بر رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی درکودکان ناشنوا می ­باشد. لذا کاربرد این برنامه در مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا توصیه می شود.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Early Hearing, Language, and Attachment based Interventions for Deaf Children under Age of Two
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Given the importance of early intervention and the role of initial parent-child interactions in the development of language, communicational skills, and social as well as emotional capabilities of deaf children, the development of a family-oriented rehabilitation program to empower parents as the main therapists seems essential. Methods: Sixty two deaf children, who either undergone cochlear implant surgery or were candidates for cochlear implant surgery were selected using purposive sampling. The subjects were then randomly divided into two groups (experimental and control groups). The subjects of the experimental group received the family-based rehabilitation program. To investigate communication and social-emotional skills, Communication and Symbolic Behavior Scale Developmental Profile/infant toddler checklist (CSBSDP), Categories of Auditory Performance (CAP) & Ages and Stages Questionnaire- Social Emotional (ASQ_SE) were used. Results: Multivariate data analysis with repeated measures design showed that the family-centered rehabilitation program was effective in increasing communication and social-emotional skills of the deaf children participating in this study population. Moreover, in the follow-up, the effect of this program on the dependent variables of the study and their components is stable. Conclusions: The results are indicative of the effect of the family-based comprehensive rehabilitation program on development of communication and social-emotional skills. Therefore, it is recommended that this program should be used at rehabilitation centers for deaf children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه نیک خو | F Nikkhooo
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, School of Psychology and Educational Sciences University of Tehran, Tehran, Iran
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

سعید حسن زاده | S Hassanzadeh
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, School of Psychology and Educational Sciences University of Tehran,Board Member of Iranian Cochlear Implant Center, Tehran, Iran
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، عضو تیم کاشت حلزون شنوایی ایران، تهران، ایران

غلامعلی افروز | G.A Afrooz
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, School of Psychology and Educational Sciences University of Tehran, Tehran, Iran
استاد تمام گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

ولی اله فرزاد | V ّarzad
Department of Psychology, School of Psychology and Education. University of Kharazmi, Tehran, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_10363.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-576150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات