این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۱۱

عنوان فارسی مروری بر تکالیف آگاهی صرفی در کودکان عادی و نارساخوان
چکیده فارسی مقاله هدف: آگاهی صرفی یک مهارت فرازبانی است. این مهارت، توسط دستکاری تکواژها که کوچکترین واحد معنادار زبان هستند، ارزیابی می­ شود. کودکان به تدریج با کلمات و تکواژها در بافت های مختلف مواجه می­ شوند و دانش صرفی را در پایه­ های سوم و چهارم ابتدایی می ­آموزند. هیچ آزمون جامعی برای ارزیابی مهارت آگاهی صرفی در ایران وجود ندارد. بنابراین، مطالعات کمی وجود دارند که ارتباط بین مهارت آگاهی صرفی و خواندن را با استفاده از تکالیف محقق ساخت خود بررسی کرده ­اند. این مطالعه­ ی مروری تکالیف آگاهی صرفی را از پژوهش ­های مختلف در انگلیسی جمع­ آوری کرده است. روش بررسی: جستجو در پایگاه­ های اطلاعاتی SID، Iranmedex، google scholar، Scopus، PubMed،  Science Direct، Medline و انجمن گفتار-زبان و شنوایی آمریکا انجام شد. مقاله بر پایه­ ی تکالیف و ویژگی های روان­سنجی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته ­ها: تعداد 22 تکلیف برای ارزیابی آگاهی صرفی یافت شد. ویژگی­ های روان­سنجی برای تمامی این تکالیف مورد ارزیابی قرار گرفتند. از بین تمامی تکالیف، 20 تکلیف دارای پایایی یا ثبات درونی بودند. تکالیف شامل هر سه نوع آگاهی صرفی (تصریفی، اشتقاقی و فرایند ترکیب) می­باشند. نتیجه گیری: بسیاری از این تکالیف توسط محققین بر اساس هدف مطالعات ساخته­ شده ­اند. این پژوهش­ ها آگاهی صرفی را دربافت کلمه و ناکلمه و تاثیر دانش واجی روی ناکلمه، مقایسه­ ی جملات از نظر صرفی، ابداعات و دستکاری ­های صرفی، ترکیب تکواژها برای ساخت کلمه­ ی مرکب جدید و خواندن تکواژها مورد بررسی قرار داده­ اند. ویژگی های روان­سنجی تکالیف در این مطالعه مورد بحث قرار گرفته ­اند. بر اساس مقدار ثبات درونی، تکالیفی که از پایایی یا ثبات درونی مناسبی برخوردارند شامل: تکلیف ترکیب جمله، تکمیل جمله، تولید پویای تکواژ، ریشه­ یابی، تکلیف قضاوتی ناکلمات تصریفی، تکلیف نسبتی صرفی، بازگویی تکواژ، استراتژی واجی و صرفی مورد استفاده برای خواندن و املا، تکلیف نسبتی، هجی­ کردن صرفی، انتخاب پسوند اشتقاقی، ساختار تکواژ، تکلیف آگاهی صرفی و آزمون TOLDمی­ باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون، ارزیابی، آگاهی صرفی، کودکان عادی و نارساخوان،

عنوان انگلیسی A Review on Morphological Awareness Tasks in Normal and Dyslexia Children
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Morphological awareness is a metalinguistic skill. It is assessed by manipulation of morphemes that are the smallest meaningful units. Children gradually face with words and morphemes in different context and learn morphological knowledge in third and fourth grades of elementary school. There is no comprehensive test to assess the morphological awareness in Iran. Therefore, there are a few studies that have investigated the relationship between morphological awareness and reading, using from own researcher developed tasks. This review study collected morphological awareness tasks from different studies in English. Methods: Literature search was performed in SID, Iranmedex, Google Scholar, Scopus, Pubmed, Science Direct, Medline databases and American Speech-Language-Hearing Association. The articles were assessed based on the tasks and their psychometric properties. Results: 22 tasks for assessment of morphological awareness were found. The psychometric properties were assessed for all of these tasks. From all of tasks, 20 of them had reliability or internal consistency. The tasks include three types of morphological awareness (inflectional, derivational and compounding process). Conclusion: Many of these tasks were developed by the researchers based on the aim of studies. These aims were considering the morphological awareness in word and non-word context and study of the effect of phonological knowledge on non-word, comparing between sentences from morphological perspective, morphological innovation and manipulation, compounding of morphemes for construction of new compound word and morphemes reading. Psychometric properties of the tasks were discussed in this article. According to internal consistency quantity, the tasks that have appropriate reliability or internal consistency, including: sentence combining task, sentence completion task, dynamic morpheme production task, comes from task, Judgment of pseudo word inflection task, Morphological relatedness task, rehit task, Phonological and morphological strategies use for reading and spelling, relative task, the morphological spelling test, Derivational suffix choice task, Morphological structure task, the morphological awareness task and TOLD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده سمانه میراحدی | S.S Mirahadi
Department of Speech Therapy , School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده‌ی توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

زهرا سلیمانی | Z Soleymani
Department of Speech Therapy , School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده‌ی توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

شهره جلایی | Sا Jalaie
Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran
استادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_10357.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-576153.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات