این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۴۹، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
تأثیر پریلود، سرعت و نسبت خروج از مرکزی روتور بر عملکرد ترموهیدرودینامیکی یاتاقان های ژورنال دولبُ
چکیده فارسی مقاله
تحلیل عملکرد یاتاقانهای ژورنال روغنی با توجه به رشد روزافزون بکارگیری آنها بهعنوان تکیهگاه قطعات دوار در طیف گستردهای از ماشینهای صنعتی از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. تنشهای برشی و نیروهای اصطکاکی متناسب با سرعت لایههای روانکار در نقاط مختلف فضای لقی یاتاقان، زمینه تغییر شرایط دمایی را فراهم میآورند. عوامل مختلفی نظیر افزایش سرعت محور، کاهش پهنای فضای لقی و کوچکی ضرایب انتقال حرارت روانکار، محور و پوسته یاتاقان زمینه تشدید تغییرات دمایی روانکار را موجب میگردند. با توجه به اینکه در نظر گرفتن اثرهای حرارتی میتواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد استاتیکی یاتاقانهای ژورنال داشته و نتایج را تا حد قابل توجهی به شرایط عملکرد واقعی نزدیک سازد از این رو در پژوهش حاضر تأثیر پارامترهای طراحی نظیر سرعت دوران محور و میزان پریلود یا غیرمدوری بر تغییرات دمایی و کیفیت توزیع فشار فیلم روانکار، قابلیت حمل بار و زاویه وضعی تعادلی روتور در فضای لقی یاتاقانهای دو لُب بررسی شده است. به همین منظور معادلات رینولدز، انرژی و انتقال حرارت بر اساس شرایط جریان روانکار، محور و یاتاقان با بکارگیری روش حل عددی درونیابی مشتق تعمیم یافته بازنویسی شده و مورد استفاده قرار گرفتهاند. ارزیابی این معادلات امکان استخراج توزیع دما و فشار در فیلم سیال روانکار و تعیین تغییرات دمایی یاتاقان در هر گام تحلیل را فراهم میآورند. پس از طی مراحل تکرار، شرایط دمایی پایدار در نقاط مختلف فیلم روانکار، محور و پوسته یاتاقان برقرار میگردد. پارامترهای عملکرد یاتاقان با بکارگیری توزیع فشار حرارتی حاصل از حل معادله رینولدز با در نظر گرفتن شرایط دمایی و لزجت نهایی روانکار قابل محاسبه میباشند. مقایسه عملکرد یاتاقانهای دو لُب با در نظر گرفتن اثرهای دمایی و بدون آن از کاهش لزجت و تضعیف توزیع فشار ایجاد شده در روانکار و در پی آن کاهش بار قابل حمل توسط یاتاقان بویژه در سرعتهای دورانی بالای روتور حکایت دارد. همچنین نتایج، کاهش اثرهای دمایی بر عملکرد یاتاقانهای مورد ارزیابی با افزایش میزان غیرمدوری را نمایش میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effects of preload, speed and eccentricity ratio of rotor on the thermohydrodynamic performance of two lobe journal bearings
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the growing use of oil journal bearings, as an efficient support for the rotating parts of industrial machines, analysis of their performance is of important. The shear stresses and the frictional forces, proportional to the speed of the lubricant layers in different points of the bearing clearance space, causes variation in temperature of the lubricant, journal and bearing shell. However the bearing design parameters have also effect on the lubricant temperature. So, in the present work, the effects of design parameters such as the journal speed and the preload factor of the noncircular lobe journal bearing on the temperature variations which result in variation of the pressure distribution of the lubricant as well as changes in the load carrying capacity and attitude angle of the noncircular two lobe journal bearings are investigated. For this purpose the Reynolds, energy and heat transfer equations are rewritten based on the bearing condition. Evaluation of these equations can help to determine the temperature and pressure of lubricant in each step of solution procedure. In the present work the Generalized Differential Quadrature (GDQ) method as a simple, efficient and high order numerical technique is used for the solution of the Reynolds equation to determine the pressure distribution as well as for solving the energy and the heat transfer equations in the fluid lubricant and the bearing shell respectively. After ending the iteration steps, the stable temperature condition appears in the lubricant film. Then the bearing performance parameters are calculated using the final thermal pressure distribution of lubricant. Comparing the performance of two lobe bearings, with the thermal effects and without them, shows that the lubricant viscosity and the pressure distribution in the bearings decreases by increasing the rotational velocity of the journal. Also the results indicate that the effects of lubricant temperature changes on the bearing performance decreases by increasing the amount of the bearing preload.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل رسولی زاده شورکی |
دانشگاه یزد
اصغر دشتی رحمت آبادی |
یزد*مهندسی مکانیک
مهدی زارع مهرجردی |
دانشگاه اردکان
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات