این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۴۹، شماره ۴، صفحات ۱۵۱-۱۶۰
عنوان فارسی
بررسی ملاک های تشخیص چروک در فرآیند هیدروفرمینگ لوله
چکیده فارسی مقاله
هیدروفرمینگ لوله یکی از متداولترین روشهای غیر سنتی فرآیند شکلدهی میباشد، که به طور گستردهای برای اشکال متنوع لولهای مورد استفاده قرار میگیرد. نیاز به قطعات با وزن سبک، استحکام بالا، صلبیت بالا و هزینه های تولید کم از دلایل کاربرد وسیع و رو به-گسترش این فرآیند در صنایع مختلف میباشد. فرآیند هیدروفرمینگ لوله شدیدا به مسیر بارگذاری ویا نمودار فشار- جابهجایی محوری وابسته است. بکار گیری نامناسب مسیر بار منجر به واماندگی در محصول نهایی خواهد شد. سه عیب متداول این فرآیند گلویی منجر به پارگی، کمانش و چروکیدگی می باشند. برای تعیین مسیر بارگذاری مناسب در جلوگیری از وقوع پدیده چروکیدگی در کاربردهای عملی، پیشگویی چروک به روشهای مختلف تحلیلی، عددی انجام میشود. در این مطالعه، ملاکهای هندسی رایج در پیشگویی واماندگی چروک در روشهای عددی مانند روش اجزاء محدود مورد مطالعه قرار گرفتهاند. یکی از این معیارها معیار مشتق اول چروک است که ازنحوه تغییرات شیب منحنی لوله، وقوع پدیده چروک را پیشگویی میکند. معیار دوم ، معیارطول به سطح است که این معیار به منظور تشخیص چروک زنده و چروک مرده پیشنهاد شده است که بر خلاف معیار قبلی علاوه بر اطلاعات لوله، اطلاعات شکل قالب هم نیز مورد نیاز میباشد . در این مقاله روش هندسی جدیدی به نام معیار مرکز حجم پیشنهاد شده است. بر اساس این معیار در قطعه چروک شده مراکز حجم قطعه فاقد چروک با قطعه چروک شده برابر نمی باشد. به منظور راستی آزمایی معیار معرفی شده، نتایج حاصل از چروکیدگی لوله در بادکردگی آزاد معیار جدید، با نتایج معیارهای هندسی مورد استفاده رایج مقایسه شده است. علاوه بر این به منظور اطمینان بیشتر، صحت نتایج این معیار با نتایج تجربی چروکیدگی لوله هیدروفرم شده به شکل پیچیدهتر پژوهش منتشر شدهای، مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور با مسیرهای بار یکسان، نتایج این معیار در شبیه سازی اجزاء محدود بخوبی وقوع و شدت چروک را پیش-گویی میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هیدروفرمینگ لوله،چروکیدگی،روش هندسی،معیار مرکز حجم،
عنوان انگلیسی
Investigation into detection criteria for wrinkling in tube hydroforming
چکیده انگلیسی مقاله
Tube hydroforming is one of the most common non-traditional forming process, which is widely used for various forms of tubular parts. In demanding weight reduction, parts consolidation, improved stiffness and lower cost,are advantages that causes tube hydroforming has gained widespread applications in various industries. Tube hydroforming process is heavily dependent on load path, or pressure-axial displacement diagram. Implementation of improper load paths will be leading to failure in final products. The three major modes of failure which occur in this forming process are necking in advance of bursting, buckling and wrinkling. In experimental forming processes, for determining the proper load path to prevent the occurrence of failure such as wrinkling, prediction is being done with theoretical or numerical methods. In this study, common methods of geometrically identifying wrinkling in numerical methods such as finite element analysis are reviewed. One of these geometrical methods criteria, is first derivative wrinkle which predicts the wrinkling occurrence from variation in slop of the curve of the tube during forming simulation. The second is the length to area wrinkle criterion, which has been more implemented to detect dead and alive wrinkles in finite element analysis, in contrast to first, in addition the information of part it requires the form of die, too. In this paper, a new geometrical method has been introduced as a center of volume criteria. Based on this, the center of volume of a wrinkled part under tube hydroforming simulation is not the same as the wrinkle-free part. In order to verify the presented criteria, the results of this new criteria were compared with the results of the two others which mentioned above. For more verification, a comparison between this new criterion and experimental results for a more complex part which are published in an article is done. For this purpose, finite element simulations with similar path loads of two wrinkled parts were run. The prediction of occurrence of the wrinkles and their intensity are confirmed by the results of the experiments.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرحمان جامی الاحمدی |
گروه مکانیک-دانشکده مهندسی- دانشگاه فردوسی مشهد
سهیل نوابی نژاد |
گروه مکانیک- دانشکده مهندسی- دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات