این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جغرافیایی، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۱۸۸-۲۰۹

عنوان فارسی برنامه ­ریزی و تدوین راهکارهای تحقق شهرهای خلاق در ایران مطالعه موردی: شهر ارومیه
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، برنامه­ریزی و تدوین راهکارهای تحقق شهرهای خلاق در ایران با تأکید بر شهر ارومیه می­باشد نوع تحقیق، کاربردی و روش بررسی آن توصیفی – تحلیلی، همبستگی می­باشد و برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از مدل­های تحلیل شبکه­ای، تاپسیس و برای ارتباط بین متغیرها، آزمون­های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر استفاده‌شده است. جامعه آماری پژوهش، مناطق پنج­گانه شهر ارومیه و شاخص‌های تحقیق شامل 10 معیار اصلی با 16 زیر معیار که بر اساس بررسی دقیق منابع خارجی و داخلی انتخاب‌شده است می­باشد. نتایج حاصل از مدل ANP نشان می‌دهد که معیار­های زیرساخت­های خلاقیت و طبقه خلاق به ترتیب با امتیاز 320/0 و 194/0 بیشترین و معیارهای مقیاس شهری و تنوع اجتماعی به ترتیب با امتیاز با 012/0 و  023/0 کمترین اهمیت و تأثیر را درحرکت شهر ارومیه به سمت یک شهر خلاق رادارند. بررسی وضعیت شاخص‌های خلاقیت و چگونگی توزیع و سطح­ بندی آن‌ها نشان می‌دهد منطقه یک با میزان تاپسیس 9781/0 در رتبه اول و منطقه دو با میزان تاپسیس 00970/0 در رتبه آخر ازلحاظ سطح خلاقیت قرارگرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد که بین متغیرهای ده­گانه و خلاقیت شهری در مناطق پنج­گانه ارومیه، همبستگی مثبت و معنی­دار وجود دارد. در این میان، منطقه یک با 496/0 دارای بیشترین سطح همبستگی می­باشد و ده متغیرهای فوق توانایی تبیین 8/37 درصد از تغییرات واریانس (وضعیت خلاقیت شهری ارومیه) را دارد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر بیان‌کننده این است که معیارهای زیرساخت­های خلاقیت و طبقه خلاق با میزان 501/0 و 490/0 دارای بیشترین تأثیر تحقق شهر خلاق ارومیه می­باشند. درنتیجه راهکارهای چون توسعه مراکز جذب نخبگان، حفظ طبقه خلاق، استفاده از ظرفیت تنوع اجتماعی ارومیه، سرمایه­گذاری و توسعه زیرساخت­های فناوری و ... بیشترین تأثیر را برای قرار گرفتن ارومیه در مسیر تحقق شهر خلاق دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Planning and Formulating Solutions for the Realization of Creative Cities in Iran (Case Study: Urmia City)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research is planning and formulating solutions for the realization of creative cities in Iran with emphasis on Urmia city. This is an analytical-descriptive, correlation research and for data analysis the model of network analysis, TOPSIS and for the relationship between the variables inferential statistics tests such as correlation coefficient, multivariable regression and path analysis were used. Statistical population consists of the five regions in Urmia and the factors of the study include 10 main criteria with 16 sub-criteria that were selected based on a thorough examination of external and internal sources. The results of the ANP model show that the criteria of creativity infrastructure and creative class were of the highest importance with a score of 0.39 and 0.094 respectively, and criteria of urban scale and social diversity were of the lowest importance with a score of 0.122 and 0.023 respectively in moving the city of Urmia toward being a creative city. Examining the status of the indicators of creativity and how they are distributed and ranked shows that region one with the TOPSIS 0.9781 is in the first place and region two with the TOPSIS 0.0097 had the last rank regarding level of creativity between the regions of Urmia. The results show that there is a positive and significant correlation between 10 variables and urban creativity in the five regions of Urmia. Meanwhile, region one has the highest correlation with 0.496, and the above ten variables are capable of explaining 37.8% of variance variations (The situation of urban creativity in the Urmia). The results of the path analysis are that criteria for creativity infrastructure and creative class with the rate of 0.501 and 0.490 have the most impact on the realization of the Urumia creative city. As a result, solutions such as development of elite recruitment centers, maintaining creative class, using Urumia's social diversity, investing and developing technology infrastructures have the greatest impact for the city of Urmia on the path to becoming a creative city.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد آفتاب | Ahmad Aftab
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

حسین نظم فر | Hussain Nazmfar
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

عطا غفاری گیلانده | Ata Ghafarigilandeh
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

میرنجف موسوی | Mirnajaf Mousavi
University of Uromie
دانشگاه ارومیه


نشانی اینترنتی http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-170&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-576398.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات