این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تحقیقات جغرافیایی
، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۲۱۰-۲۲۱
عنوان فارسی
شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مکانیابی احداث مساجد بینراهی
چکیده فارسی مقاله
یکی از آشکارترین وجوه هویتی جامعه و شهر اسلامی مسجد است که هم از جنبه ظاهری و هم بعد معنوی، ایفای نقش بنیادینی را بر عهده دارد. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مکانیابی احداث مساجد بینراهی است، که از حیث هدف کاربردی و حیث ماهیت در حوزه تحقیقات توصیفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و کارشناسان فعال در حوزه احداث مساجد بینراهی بوده که تعداد آنها 10 نفر است. نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخابشده و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش شناسایی عوامل از روش کدگذاری باز و محوری در روش داده بنیاد و تحلیل محتوای مصاحبهها و جهت رتبهبندی عوامل از روش تجزیهوتحلیل سلسله مراتبی AHP استفادهشده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل اقتصادی (بودجه مناسب و تخصیص زمین مناسب)، عوامل فرهنگی و مذهبی (استفاده از معماری ایرانی اسلامی واحد، همجواری با ابنیه تاریخی، توجه به مذهب مسافرین، توجه به فرهنگ اهالی منطقه) و عوامل زیستمحیطی (فاصله مجاز از کارخانههای آلاینده هوا، توجه به عدم آلودگی آبهای زیرزمینی، عدم تخریب جنگلها و مراتع، رعایت حریم مناطق حفاظتشده حیوانات) و عوامل اجتماعی (امنیت، جلب کمکهای خیرین، توجه به بهداشت مساجد) ازجمله عوامل مؤثر شناساییشده در احداث مساجد بینراهی میباشد. در بخش اولویتبندی عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و مذهبی، عوامل زیستمحیطی و عوامل اجتماعی به ترتیب در اولویت 1 تا 4 قرار گرفتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identification and Ranking the Criteria of Site Selection for Construction of Mosques in Roadways
چکیده انگلیسی مقاله
Mosques as one of the most obvious aspects of community and identity in Islam play a fundamental role in both appearance and spiritual aspects. Thus, this study aims to identify and rank the factors of locating mosques in roadways, and is considered a descriptive study, in terms of purpose and nature. The statistical population consists of 10 experts in the field of construction of mosques in roadways. The samples have been chosen purposefully, and the data collection has been through interviews. Open and axial coding methods were used for data analysis regarding identification of the factors in data based method and for analysis of the content of the interviews. For ranking the factors AHP method has been used. The results show that economic factors (budget and allocation of suitable lands), cultural and religious factors (Islamic-Iranian architecture, proximity to historic buildings, considering the religion of the passengers and considering the culture of the people of the region) and environmental factors (air pollution from authorized factories, lack of ground water pollution, not destroying forests and grasslands and observing environmentally protected areas) and social factors (safety, fundraising, consideration of hygiene), are among the important factors for construction of mosques in roadways. In prioritization, economic, cultural and religious, environmental and social factors are allocated 1 to 4, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید جعفری تیتکانلو | Saeed Jafari Titkanloo
Imam Reza International University, Mashhad
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد
امید بهبودی | Omid Behboodi
Islamic Azad University, Shahrood, Shahrood
دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
محمد صادق همتیان صبور | Mohammad Sadegh Hematian Saboor
Imam Reza International University, Mashhad
دانشگاه بین المللیامام رضا (ع)، مشهد
نشانی اینترنتی
http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-171&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-576399.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات