این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۲۱-۴۰
عنوان فارسی
شناختگرایی ادبی و پیوند میان ارزش شناختی و ارزش ادبی
چکیده فارسی مقاله
سنتی در نقد و نظریۀ ادبی و نیز در بحثهای معاصر فلسفۀ ادبیات وجود دارد که قائل به افتراق میان ارزش زیباییشناختی آثار ادبی و ارزش شناختی آنهاست. بنا به این نظرگاه، حتی اگر اثری برخوردار از ارزش شناختی باشد، این امر چیزی به ارزش ادبی اثر، اضافه نمیکند و از دیگر سو، نادرست بودن نظرگاهها یا چشماندازهای مطرح در یک اثر ادبی، خللی به ارزش زیباییشناختی آن وارد نمیکند. در این مقاله به نفع موضع مقابل، یعنی دیدگاه شناختگرایان ادبی استدلال شده و سعی شده است با تشبث به آزمایشی فکری و مفهوم جهانهای ممکن، نشان داده شود که قائل شدن به این افتراق چندان موجه نیست. همچنین برای تقویت جنبۀ اثباتی مقاله در بخش آزمایش فکری، این اندیشه بیان و صورتبندی میشود که فهم چندصدایی بهمثابۀ مزیتی زیباییشناختی بدون لحاظ کردن جنبههای شناختی آثار ادبی، معنای محصلی ندارد. سپس به استدلال نهادی بهمثابۀ قویترین استدلال علیه موضع شناختگرایان ادبی، پرداخته شده است و اشکالات جدی آن در چهارچوب نظریۀ ادبی و فلسفۀ ادبیات مطرح شده است. ماحصل مقاله موجه داشتن این نظرگاه است که ارزش شناختی بر ارزش زیبایییشناختی اثر میافزاید و توجه به این امر راه را بر درک دقیقتر و جامعتری از ارزش آثار ادبی میگشاید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناختگرایی ادبی، جهانهای ممکن، چندصدایی، استدلال نهادی،
عنوان انگلیسی
Literary Cognitivism and the Relation between Cognitive and Literary Value
چکیده انگلیسی مقاله
There is a tradition in contemporary literary theory and philosophy of literature according to which there is a rift between literary/aesthetic value and cognitive value. The anti-cognitivist maintains that even if a literary work has some cognitive value, this has nothing to do with the work’s overall aesthetic value. Furthermore, if a work’s perspective on some issue is seriously flawed, this, by no means contaminates its aesthetic pureness. This paper aims to demonstrate the opposite. It thus makes use of a certain thought-experiment and the concept of possible worlds to show that the cognitivist’s position is justified and proceeds to illustrate that even polyphony as an aesthetic value cannot be properly understood without recourse to its cognitive status. It then goes on to meet a serious challenge: the so-called “institutional argument” which is deemed to be among the best arguments in the anti-cognitivist’s dialectical arsenal. The argument is shown to have several defects in the context of the contemporary debates in theory and philosophy of literature. The main conclusion of the paper is thus as follows: The cognitive value of a literary work is part and parcel of its aesthetic value.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امید همدانی |
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات