این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی سلامت، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۵۳-۶۸

عنوان فارسی تأثیر مداخلات فعالیت بدنی مبتنی بر وب بر میزان فعالیت‌بدنی و بهزیستی در نوجوانان با تحرک ناکافی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مداخلات فعالیت‌بدنی مبتنی بر وب بر میزان فعالیت‌بدنی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان پسر با تحرک ناکافی بود. روش: روش پژوهش نیمه‌تجربی و طرح پژوهش با اندازه‌گیری مکرر (پیش‌آزمون- پس‌آزمون) می‌باشد. تعداد 60 پسر 15 تا 17 ساله با تحرک بدنی ناکافی از شهرستان تبریز به روش نمونه‌گیری غیر‌احتمالی هدفمند انتخاب شد و در گروه کنترل (بدون اعمال مداخله) و گروه آزمایش (مداخله 24 برنامه فعالیت‌بدنی در طول 8 هفته از طریق تلگرام) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان یک سری پرسش نامه که میزان فعالیت‌بدنی (سبک، متوسط، شدید، و کل) و بهزیستی روانشناختی (خلق مثبت، خلق منفی و سرزندگی ذهنی) را می‌سنجید، تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج نشان داد مداخله فعالیت‌بدنی مبتنی بر ب بر ترفیع میزان فعالیت‌بدنی (سبک، متوسط، شدید، و کل)، و بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی (خلق مثبت، خلق منفی و سرزندگی ذهنی) تأثیر معناداری دارد. نتیجه‌گیری: در کل، نتایج بیانگر آن است که استفاده از مداخلات فعالیت‌بدنی مبتنی بر وب می تواند منجر به افزایش در فعالیت‌بدنی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان پسر با تحرک ناکافی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Web-Based Physical Activity Interventions on Physical Activity and Well-being in Adolescents with Insufficient Physical Activity
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present study was to examine the effects of web-based physical activity program interventions on the rate of physical activity and psychological well-being in adolescents with insufficient physical activity. Method: The research methodology is semi-experimental including pretest-posttest design.the Number of 60 adolescents with insufficient physical activity (15-17 years old) from Tabriz city were selected in non-probability purposive sampling. Participants were randomly assigned to equal groups: experimental group (web-based physical activity intervention, 24 programs during 8 weeks) (N= 30) and control group (without intervention) (N=30). Participants completed a series of questionnaires which assess the amount of Physical Activity (light, mild, vigorous and total) and Psychological Well-being (positive and negative affect, subjective vitality). Results: The results showed that Web-based physical activity intervention has a significant effect on the amount of physical activity (light, moderate, vigorous, and total), and on psychological well-being (positive affect, negative affect, and subjective vitality). Conclusion: Overall, these findings suggest that the use of web-based physical activity intervention can lead to promoting in physical activity and psychological well-being among sedentary adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر احمدی |
کارشناس ارشد روانشناسی ورزش، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

محمدتقی اقدسی |
استاد رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز.

مالک احمدی |
استادیار رفتار حرکتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران


نشانی اینترنتی http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_4535_771.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/857/article-857-577333.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات