این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت صنعتی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۴۰۹-۴۳۴

عنوان فارسی رتبه‎بندی شرکت‎های صنعت هواپیمایی ایران با ارزیابی فازی ترکیبی و الگوریتم ژنتیک
چکیده فارسی مقاله مسافران دیدگاه‎های متفاوتی نسبت به اهمیت معیارهای کیفیت خدمات دارند. وزن معیارهای کیفیت خدمات نشان‎دهندۀ اهمیت آنهاست. در اغلب پژوهش‎ها میزان اهمیت معیار‎ها وابسته به نظر خبره است و دیدگاه‎ مسافران در نظر گرفته نمی‎شود. هدف پژوهش حاضر، ارائۀ روش پیشرفته‎ای برای رتبه‎بندی شرکت‎های صنعت هواپیمایی ایران از دیدگاه مسافران است. برای دستیابی به این منظور در مرحلۀ اول، فاصلۀ اقلیدوسی بین رضایت از تک‎تک معیارها و رضایت کلی با استفاده از ارزیابی فازی ترکیبی و الگوریتم ژنتیک محاسبه شد و وزن معیارها به‎دست آمد. در مرحلۀ دوم با استفاده از ارزیابی فازی ترکیبی، شرکت‎های صنعت هواپیمایی ایران رتبه‎بندی شدند. نمونۀ آماری این پژوهش متشکل از مسافران چند شرکت هواپیمایی به‎ نام‎های آسمان، ماهان، تابان، زاگرس و هما است. نتایج نشان می‎دهد میزان اهمیت معیارها در گروه‎های مختلف مسافران با هم متفاوت است و در نتیجه رتبه‎بندی شرکت‎های صنعت هواپیمایی از دیدگاه مسافران متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prioritizing of Iranian Airlines by Fuzzy Synthetic Evaluation and Genetic Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله Different segments of passengers have different opinions on the importance of criteria based on service quality. The weight values based on service quality express the relative importance of them. In most of researches, weight values depended heavily on expert knowledge and passenger's perspective haven't been considered. The goal of this research, presenting an advanced method for prioritizing Iranian airlines of passengers' opinions. First Euclidean distance between satisfaction from each criteria and overall satisfaction with fuzzy synthetic evaluation, genetic algorithm and, weight of criteria is determined. Second, with fuzzy synthetic evaluation, Iran airlines have prioritized. Statistical society in this study consists of Homa, Aseman, Taban, Mahan and Zagros passengers. The results show that different segments of passengers have different opinions on the importance of criteria, so prioritizing Iranian airlines have different in from od passengers' opinions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حقیقی |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

حمید نایب پور |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی https://imj.ut.ac.ir/article_65304_21942a8ebc598c0dfca9931071d0c492.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-577422.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات