این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۵۱۵-۵۳۸
عنوان فارسی
مدلسازی عوامل مؤثر بر مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی با استفاده از نگاشت شناختی فازی (FCM)
چکیده فارسی مقاله
امروزه در مناسبات بینالمللی، انرژی یکی از مهمترین ارکان چرخۀ اقتصادی کشورهاست. همچنین با توجه به نوسانهای قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر آن در اقتصاد جهانی، انتظار میرود صنعت گاز در جهان و استفاده از آن بهعنوان انرژی جایگزین، از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. بنابراین مطالعه و تحقیق دربارۀ منابع و مصارف انرژی بهویژه گاز طبیعی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مصرف انرژی در بخشهای مختلف مصرفی، اهمیت فراوانی دارد. در این پژوهش، پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و مصاحبه با خبرگان صنعت گاز از طریق روش تحلیل محتوا، مدل علّی روابط مستقیم و غیرمستقیم میان متغیرها و شدت تأثیرگذاری آنها از طریق نگاشت شناختی فازی (FCM) طراحی و ترسیم شده است. شایان ذکر است، در مدلسازی علّی صورت گرفته، برای نخستینبار متغیرهای کیفی از جمله متغیرهای فرهنگی و اجتماعی استفاده شده است. نتایج گویای اهمیت فراوان متغیرهای فرهنگی در کنار متغیرهای اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بخش خانگی، تحلیل محتوا، صنعت گاز، مصرف گاز، نگاشت شناختی فازی (FCM)،
عنوان انگلیسی
Modeling Factors Affecting Residential Natural Gas Consumption Using Fuzzy Cognitive Map
چکیده انگلیسی مقاله
Today, energy is an important part of the economic cycle of various countries in the international relations. Also, given the volatility of oil prices in world markets and its impact on the global economy, it is expected that world's gas industry and the use of gas as an alternative energy becomes more important. Therefore, study and research on supply and demand of energy, especially natural gas, and studying factors affecting energy consumption in various sectors is very important. In this research, first factors affecting the consumption of natural gas in the residential sector is investigated and identified, by interviewing experts of gas industry and through content analysis method, and then the causal model of direct and indirect relationships between the variables and their intensity of influence through fuzzy cognitive map is determined. So, for the first time qualitative cultural and social variables along with the climate, social and economic variables is included in causal modeling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمّدرضا اخوان انوری |
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
محمد رضا مهرگان |
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مصطفی زندیه |
دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده مدیریت و حسابداری - گروه مدیریت صنعتی
عالیه کاظمی |
عضو هیات علمی/ دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_65312_e9ef3de6ba42e664ae2da6c3bd7be9ff.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-577427.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات