این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۸۹-۱۰۵

عنوان فارسی اعتباریابی و تحلیل عاملی سیاهه رواندرمانی مثبت (فرم ۳ عاملی) در فرهنگ ایرانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی سیاهه رواندرمانی مثبت و رابطۀ مؤلفه‌های آن با شکوفایی و نگرش‌های ناکارآمد است. روش پژوهش، از نوع اعتباریابی و همبستگی است. بدین‌منظور نمونه‌ای به حجم 1416 دانشجو انتخاب شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دانشگاه‌های شهر مشهد و نیشابور در سال 96 بود. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. پرسش‌نامه‌های روان‌درمانی مثبت، شکوفایی و نگرش‌های ناکارآمد توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد. برای تعیین پایایی پرسش‌نامه، از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روایی محتوایی و روایی سازه تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی روان‌درمانی مثبت با زیر‌مقیاس‌های شکوفایی معنی‌دار و مثبت است. زیرمقیاس‌های نگرش‌های ناکارآمد همبستگی منفی داشتند. محاسبۀ همسانی درونی برای روان‌درمانی مثبت نیز در پژوهش حاضر آلفای 85 /0 را به‌دست داد. براساس نتایج این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که فرم 21 گویه‌ای سیاهه روان‌درمانیِ مثبت در دانشجویان ایرانی، از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رواندرمانی مثبت، شکوفایی، نگرشهای ناکارآمد، پایایی و روایی.

عنوان انگلیسی Validation and factor analysis of positive psychotherapy questionnaire (the three-factor form) among Iranian population
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیرا سلیمانی | Samira Soleimani
PhD student in department of psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجو دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.

عطا طهرانچی | Ali Tehranchi
Phd Student in department of psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran


حسین کارشکی | Hossain Karashki
Associate professor in department of psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1131-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات