این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۲۲۷-۲۳۹

عنوان فارسی آسیب‌شناسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس مدل خان و ارائه راهکارهایی جهت بهبود
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب ظهور شیوه¬های نوین آموزش و یادگیری شده است. یادگیری الکترونیکی نیز یکی از شیوه-های نوین یادگیری در عصر حاضر است؛ بنابراین برای کارآمدی نظام یادگیری الکترونیکی باید آسیب¬هایی که بر سر راه آن وجود دارد را شناسایی و رفع کرد. هدف پژوهش حاضر نیز تبیین آسیب¬های نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه¬های علوم پزشکی شهر تهران بر اساس مدل خان می¬باشد. روش بررسی: این پژوهش، یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا از نوع مقوله¬بندی هست. جامعه آماری پژوهش را اساتید و کارشناسان بخش یادگیری الکترونیکی دانشگاه¬های علوم پزشکی سطح شهر تهران تشکیل دادند که از روش نمونه¬گیری هدفمند برای انتخاب آن¬ها استفاده شد و تعداد «8 نفر» به‌عنوان نمونه¬ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل یافته¬های حاصل از مصاحبه نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله‌بندی استفاده شد. نتایج: بر اساس مدل خان، آسیب های نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه ها مورد بررسی در ابعاد ذیل طبقه بندی شد که شامل |"بُعد آموزشی" شامل مؤلفه¬های برنامه¬ریزی آموزشی، منابع انسانی، ساختار سازمانی، روش تدریس، و محتوای آموزشی؛ از "بُعد فناورانه" شامل مؤلفه¬های زیرساخت، کیفیت، و امنیت؛ از "بُعد طراحی رابط کاربری" شامل مؤلفه¬های دانش پایه، شفافیت، سازماندهی مجدد محتوا؛ از "بُعد ارزشیابی" شامل مؤلفه¬های استاندارد ارزشیابی، و اجرای ارزشیابی؛ از "بُعد مدیریت" شامل مؤلفه-های برنامه¬ریزی، ساختار سازمانی، و دیدگاه مدیران؛ از "بُعد اخلاقی" شامل مؤلفه¬های جایگاه آموزش الکترونیکی، اخلاق حرفه¬ای، و قانون و مقررات؛ از "بُعد سازمانی" شامل مؤلفه¬های تغییر، سیاستگذاری، نگرش، هدف¬گذاری؛ و از بُعد پشتیبانی شامل مؤلفه¬های سرمایه¬گذاری، و منابع علمی می¬باشد نتیجه¬گیری: با توجه به یافته¬های پژوهش، نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه¬های علوم پزشکی به‌عنوان یک نظام نوین در عرصه آموزش و یادگیری، دارای آسیب¬های متعددی است و دانشگاه¬های علوم پزشکی باید سعی کنند تا با شناسایی آسیب¬های هر بخش نظام یادگیری الکترونیکی، نسبت به رفع آسیب¬ها اقدام نمایند و زمینه پیشرفت این نوع آموزش در علوم پزشکی را فراهم نمایند. کلمات کلیدی: آسیب¬شناسی، یادگیری، یادگیری الکترونیکی، مدل خان، دانشگاه علوم پزشکی.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Pathology of University of Medical Sciences E-learning System based on Khan Model and Provide guidelines for improving
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Information and communication technology has led to emergence of new ways of teaching and learning. E-learning is one of the new ways of learning in the present era. For the e-learning system to be effective, the current e-learning system should be assessed and. The aim of the present study was to investigate the pathology of e-Learning system in Tehran University of Medical Sciences based on Khan Model. Methods: This is a qualitative research with a content analysis approach. The population of the study was the e-learning experts and professors of Tehran Universities of Medical Sciences who sampled purposefully, after eight interviews, saturation was achieved. A semi-structured questionnaire was used to interview. To analyze the interviews and field notes, content analysis by means of codification was used. Results: According to the Khan model, the damage to the electronic learning system of universities was categorized in the following dimensions, including: "Educational dimension" including components of educational planning, human resources, organizational structure, teaching method, and educational content; The "technical dimension" includes the components of the infrastructure, quality, and security; the "dimensional design interface" includes basic knowledge components, transparency, content reorganization; the "evaluation dimension" including the standard components of the evaluation, and the implementation of the evaluation ; The "dimension of management" includes planning components, organizational structure, and managers' view; the "ethical dimension" includes the components of Amo According to the Khan model, the damage to the electronic learning system of universities was categorized in the following dimensions, including: "Educational dimension" including components of educational planning, human resources, organizational structure, teaching method, and educational content; The "technical dimension" includes the components of the infrastructure, quality, and security; the "dimensional design interface" includes basic knowledge components, transparency, content reorganization; the "evaluation dimension" including the standard components of the evaluation, and the implementation of the evaluation ; The "dimension of management" includes planning components, organizational structure, and managers' view; the "ethical dimension" includes the components of Amon's position Electronic ethics, professional ethics, and law and regulation; from the "organizational dimension" includes components of change, policy, attitude, and targeting, and from the support dimension, including investment components, and scientific resources' position Electronic ethics, professional ethics, and law and regulation; from the "organizational dimension" includes components of change, policy, attitude, and targeting, and from the support dimension, including investment components, and scientific resources. Conclusion: According to the findings, the electronic learning system of medical universities has been affected by. Decision makers should identify each affected sections of the electronic learning system in order to eliminate the pitfalls and provide the ground for advancement of this type of education in medical sciences. Keywords: Pathology, learning, e-learning, Khan Model, medical sciences.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد عباسی کسانی | hamed abbasikasani
PhD student of Information Technology in Higher Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

محسن حاجی زین العلابدینی | mohsen haji zeynalgabedini
Member of the faculty of Department of Information and knowledge science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
عضو هیئت‌علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

امین رئیسی | amin raisi
PhD student of English language training, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-852-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات