این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۲۴۸-۲۵۹
عنوان فارسی
آموزش تعهد حرفه ای در درس آناتومی و سالن تشریح جسد
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: آموزش اخلاق و تعهد حرفه ای در پزشکی منحصر به آموزش بالینی نیست. در استراتژی ادغام عمودی در آموزش پزشکی قرن 21،دروس علوم پایه نیز می توانند آغازگر آموزش مفاهیمی چون تعهد حرفه ای، تفکر انتقادی، برقراری ارتباط موثر،تعامل، مشارکت و یادگیری خودمحور باشند. روش بررسی: این مطالعه به روش مروری و با استفاده از جستجوی کلمات کلیدی "سوگند جسد"، "تعهد حرفه ای"، "کالبدشکافی جسد"، "ملاحظات اخلاقی"، در پایگاه های داده google scholar, SID, Pub med و به زبان فارسی و انگلیسی از سال 2002 تا 2017 انجام شد. در این مرور متون 26 مقاله کامل در مورد ارتباط تعهد حرفه ای و آموزش درس آناتومی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها: درس آناتومی مبدا ورود به حرفه پزشکی است و اجساد انسانی به طور معمول برای درک مستقیم و یادگیری ساختار بدن انسان که پایه درک مبانی بیماری ها و معاینات بالینی است به کار رفته و اغلب به ابعاد اخلاقی و انسانی آن توجه نمیشود، از این فرصت باید جهت توسعه نگرش های اخلاقی، دلسوزی، شفقت و نوعدوستی بهره برد. صاحب جسد بدن خود را جهت ارتقای آموزش پزشکی و خدمت به جامعه اهدا نموده است و دانشجویان بایستی این سخاوت و مروت را پاس داشته و این پیکرهای بی روح را به عنوان اولین بیمار و مربیان خاموش تکریم نمایند. نتیجه گیری: برگزاری مراسم رسمی چون سوگند جسد در ابتدای دوره آموزش آناتومی و یا تجلیل و یادبود در انتهای سال تحصیلی و نیز استفاده از روش های آموزش و ارزیابی پروفشنالیسم و تعهد حرفه ای در طی آموزش آناتومی از جمله فعالیت هایی است که جهت ترویج آموزش پروفشنالیسم و اخلاق پزشکی توصیه می گردد. کلمات کلیدی: تعهد حرفه ای، سالن تشریح ، کالبد شکافی، جسد، سوگند جسد
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعهد حرفه ای، سالن تشریح ، کالبد شکافی، جسد، سوگند جسد
عنوان انگلیسی
The professionalism and medical ethics education through cadaveric dissection
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Medical ethics and professionalism is not limited to clinical course. With the implementation of vertical integration strategy in medical education in the 21st century, concepts such as professionalism, critical thinking, effective communication, collaboration and self-directed learning can be educated in basic sciences too. Methods: In this review article, the key words "cadaveric oath", "professionalism", "cadaveric dissection", "ethical considerations" were searched in the google scholar, SID, Pub med databases in Persian and English and from 2002 to 2017. The 26 accessible full articles in this regard were studied. Results: Dissection hall is the entry to medical profession for new medical students Thus, nurturing them with professionalism aspects must be considered. Typically, cadaveric dissection lead to direct perception and deep learning of structure of the human body that itself is a fundamental for disease understanding and physical exams but attention to the ethical, human and emotional aspects of it often to be missed. Dignity and respect to cadavers Emphasizes human aspects and therefore, this opportunity should be used to develop ethical attitudes, empathy, compassion and philanthropy benefited. A cadaver belongs to person that donated it to improve medical education and community health so students must respect the generosity and mercy and Honor the cadavers as the first patient and silent teachers. Conclusion: Holding formal ceremony such as cadaveric oath at the beginning of course or memorial celebrating and commemorating at the end of the academic year in addition to use teaching and evaluation methods of professionalism during course is recommended to promote professionalism and medical ethics. Keywords: professionalism, cadaveric dissection, medical ethics, cadaveric hall, cadaveric oath
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آرزو فرج پور | arezo farajpor
School of Medical Education, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
زهرا مصطفویان | zahra mostafaviyan
Community Medicine Departments, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانT مشهد- خیابان امام خمینی 14، دانشکده پزشکی دکتر محمد شاهین فر
محمدعلی راه چمنی | mohammad rah chamani
Education Development Center, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
مرکز توسعه آموزش پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-357-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-578254.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات