این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۳-۲۲

عنوان فارسی اعتباریابی و پایایی سنجی مقیاس وجودی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتبار و پایایی مقیاس وجودی است تا از این طریق ابزاری برای ارزیابی در فرایند پژوهش، یا ارزیابی نتیجه درمان وجودی تهیه و مورد استفاده پژوهشگران و درمانگران قرار گیرد. روش: در پژوهش حاضر 500 معلم شاغل در مدارس تهران شرکت کردند. روش نمونه گیری از نوع خوشه ای تک مرحله ای بود؛ به منظور ارزیابی اعتبار ملاکی مقیاس وجودی،‌ از پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد؛ همچنین به منظور ارزیابی پایایی بازآزمایی ابزار، مقیاس وجودی روی 10 درصد افراد نمونه به صورت تصادفی با فاصله زمانی دو هفته اجرا شد. یافته ­ها: نتایج بررسی اعتبار ملاکی نشان داد که همبستگی بین نمرات مقیاس وجودی با آزمون سلامت عمومی، منفی و معنادار است. نتایج تحلیل عاملی، به استخراج 4 عامل با ارزش ویژه بالاتر از 6/1 انجامید و 8 گویه نیز به دلیل بار عاملی ضعیف، حذف شدند. تحلیل عاملی تأییدی نیز برازش خوب مدل 4 عاملی را نشان داد. آلفای کرونباخ 85/0 حاکی از بالا بودن همسانی درونی آزمون بود و ضریب پایایی نتایج آزمون- بازآزمون بعد از دو هفته نیز 88/0به دست آمد. نتیجه­ گیری: نتیجه پژوهش حاضر نشان می  دهد که مقیاس وجودی در جامعه معلمان ایرانی دارای اعتبار و پایایی مناسبی بوده و میتوان از آن به عنوان یک ابزار جهت اندازه گیری عوامل وجودی در پژوهش ها و اقدامات بالینی بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقیاس وجودی، اعتبار، پایایی، ساختار عاملی،

عنوان انگلیسی Validity and reliability measurement of Existence Scale
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:The purpose of this study was to investigate the validity, reliability and factorial structure of the existential scale in order to prepare a tool for therapists and researchers. Method: 500 teachersworking in Tehran schools participated in the current study and were given Existence Scale and General Health Questionnaire in order to determine the validity and reliability of Existence Scale. The method of sampling was one-stage cluster sampling.General Health Questionnaire was used to assess the criteria validity and also in order to assess test-retest reliability, with two- week interval, existence scale were administered randomly again to 10% on sample population (n=50). Results: Result showed the correlation between existence scale andGHQ was significantly negative (criteria validity). Factor analysis revealed 4 factors with an eigenvalue greater than 1.6, and 8 items were omitted due to weak factor load. Confirmatory factor analysisalso showed the fitness of the 4 factor model.  The study of internal consistency of existence scale showed that the Cronbach alphacoefficient was high (0/85) and test-retest reliability coefficient after two weeks was 0/88. Conclusion: Existence scale is a valid and reliable test in Iranian teacher's population and it can be used as a tool for measuring of existence componentsin research and clinical practice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله existence scale, Validity, Reliability, Factorial structure

نویسندگان مقاله سعید طباطبایی برزکی |
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

پروین رفیعی نیا |
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

ایمان ا... بیگدلی |
استاد، گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

محمود نجفی |
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/article_2902_22b66ed32ed1167351e570ac47bd793d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-578394.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات