این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۹۵-۱۰۵
عنوان فارسی
اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه باورهای وسواسی: نسخه کودک و نوجوان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: وسواس در کودکان و نوجوانان، علیرغم داشتن سیری بسیار ناتوانکننده، همواره مورد بیتوجهی قرارگرفته است. درواقع، ماهیت مرموز و پنهان این اختلال است که در تعامل با فرایند رشد٬ تابلویی پیچیده ترسیم کرده است که پیآمد آن بالطبع درمان دشوار این اختلال است.هدف پژوهش حاضراعتباریابی و پایاییسنجی پرسشنامه باورهای وسواسی کودک و نوجوان بود. روش: بدین منظور 324 نفر دانشآموزان شهر اصفهان و 15 نفر نوجوان مبتلا به وسواس فکری-عملی 17-14 سال مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس چهار عامل را برای پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان استخراج نمود که به ترتیب عبارتند از: اهمیت/کنترل افکار، کمالگرایی/یقین، مسئولیتپذیری، برآورد تهدید. نتایج همبستگی بالا پرسشنامه وسواس مادزلی با پرسشنامه پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان و همبستگی متوسط مقیاس ییل- براون با پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان را نشان داد. همبستگی متوسط بین پرسشنامههای اضطراب و افسردگی با پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان دیده شد. ضریب پایایی بازآزمایی در فاصله دو هفته برای کل پرسشنامه 67/0 و آلفای کرونباخ 81/0 به دستآمد. نتایج آزمون t مستقل، نشان داد که بین میانگین نمرات جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج t جهت بررسی تفاوت میانگین نمرات دو گروه بالینی و عادی نشاندهنده تفاوت معنادار بین دو گروه بود. نتیجهگیری: همبستگی بالای این چهار عامل نشاندهندهی همگرایی این عوامل است که هدف سنجش آزمون پرسشنامه باورهای وسواسی نوجوان را تأمین میکند. بنابراین میتوان چنین پیشبینی کرد که میان باورها و علائم وسواسی میتواند ارتباط محکمی وجود داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Reliability and Validitymeasurement of the Obsessive Beliefs Questionnaire: child and adolescent version
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:The aim of the present research was to study the factorial structure, reliability andvalidity of Obsessive Beliefs Questionnaire – child version (OBQ-CV) in a group of adolescents in Isfahan City. Method: The sample included 324 none clinical student of Isfahan City which selected randomly and a sample of 15 obsessive compulsive patients aged 14-17 were also filled the questionnaire afterwards. Exploratory factor analyses identified four factors including: 1- Importance/Control of Thoughts, 2-Perfectionism/Certainty, 3-Responsibility and 4- Threat Estimation. Concurrent validity of the OBQ-CV has been studied through correlational analysis with the Children's Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale and MOCI. Results: The results revealedpositive correlations among the OBQ-CV and CY-BOCS, OBQ-CV and MOCI. Also this version showed substantial divergent validity with depression and anxiety measures. Test-retest reliability coefficient of the questionnaire arrived to0/673in two weeks, internal consistency (Cronbach'sAlpha) of 0/81.About possible differences among male and female groupsno significant t-Test measure was found. No significant difference observed for age groupsas well. Instead study ofthe clinical/ nonclinical groupsindicated significant difference between this groups. Conclusion:The correlation between these four factors indicates appropriate conformity for the OBQ-CV questionnaire and meets the aims of the questionnaire for adolescents. Also it could beconcluded that there are strong link between obsessive-compulsive beliefs and OCD symptoms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم شجاعی |
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
رحیم یوسفی |
دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
غلامرضا چلبیانلو |
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2907_8c632754e490ba7c24ae62b72e68e35b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-578401.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات