این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات حقوق خصوصی، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۱۳۳-۱۵۱

عنوان فارسی حق شهرت مطالعه در حقوق آمریکا، کوشش برای شناسایی در فقه امامیه و ساماندهی آن در حقوق ایران
چکیده فارسی مقاله از مشخصه­های بازاریابی مدرن، استفاده از نام و دیگر ویژگی­های هویتی مشاهیر در تجاری­سازی کالاها و خدمات است. بهره­برداری تجاری از نام، تصویر و شمایل مشاهیر به‌عنوان حق شهرت در نظام حقوقی آمریکا حمایت می­شود و مقررات ویژه­ای بر آن حاکم است. در حقوق ایران دستورالعمل استفاده از تصویر هنرمندان، هنرپیشگان و ورزشکاران در تبلیغات مصوب سال 1393 برای اولین بار به‌صورت مستقیم به حق شهرت پرداخته است که البته تنها به کلیات این حق اشاره می­کند و پاسخگوی نیاز جامعه نیست. این مقاله که به‌صورت توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است، روشن می­سازد که شهرت، ارزش اقتصادی دارد و مال محسوب می­شود. به عقیدۀ نویسندگان، به رسمیت شناختن حق مذکور در راستای همگام شدن با پیشرفت و تحول سریع اقتصادی و تجاری در جامعۀ امروزی ضروری است و تعارضی با مبانی فقه امامیه و حقوق ایران ندارد. در عین حال، رعایت توازن منافع فردی و عمومی در قالب جلوگیری از گسترش بی­رویۀ حق شهرت نیز مسئلۀ مهمی است که هنگام تعیین موضوعات، اشخاص مشمول حمایت و محدودیت­های این حق باید مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استفادۀ تجاری، حق مالی، مشاهیر، هویت،

عنوان انگلیسی Publicity right Study of the American law and an attempt to recognize it in imamia jurisprudence and regulate it in Iranian law
چکیده انگلیسی مقاله Using celebrities' name and other characteristics in commercialization of goods and services is a feature of modern marketing. The exploitation of celebrities' name, image and likeness is protected as publicity right in the American legal system which is governed by special rules. In Iran, the executive order on the use of artists, actors and athletes' image 2014 has, for the first time, protected the publicity right, but it only deals with its generalities and is not enough to meet the society's needs. This descriptive-analytic paper proves that publicity has economic value and is considered as property. There authors believe recognition of this right is necessary given the economic and commercial progress and development of today's society and is not in contradiction with foundations of imamia jurisprudence and Iranian law. Yet, the balance between individual and public interests in the form of preventing the excessive spread of publicity right is an important issue which must be considered in determining subjects, persons protected and the limits of this right.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله celebrities, commercial use, identity, financial right

نویسندگان مقاله سید محمد هادی قبولی درافشان |
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد

مصطفی بختیاروند |
استادیار گروه حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم

سمانه خوانساری |
دانش‌آموختۀ کارشناسی‌ارشد مالکیت فکری دانشگاه قم


نشانی اینترنتی https://jlq.ut.ac.ir/article_65414_9b09b3e9999c9b969d2e0364967cf1b0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-578499.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات