این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۵۷-۷۹
عنوان فارسی
تعیین ماندگاری و سودآوری مشتریان بانک با استفاده از تعمیم مدل درخت تصمیم و جنگل رگرسیون
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق با استفاده از روشهای جنگل تصادفی و جنگل رگرسیون که تعمیمیافته مدل درخت تصمیم و رگرسیون هستند، عوامل مؤثر بر ماندگاری و سودآوری مشتریان ارزی یک بانک تجاری دولتی، موردبررسی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریانی است که دارای یکی از انواع حسابهای ارزی بانک بوده و بهطور همزمان از خدمات حوالههای ارزی، گشایش اعتبارات اسنادی و تسهیلات ارزی استفاده مینمایند. همچنین صحت نتایج با رگرسیون لجستیک و بگینگ مقایسه میشود. در روش جنگل رگرسیون، با استفاده از معیار درصد میانگین قدرمطلق خطا (MAPE) ، به مقایسه دقت نتایج مدل با روش رگرسیون خطی پرداخته میشود. سپس درجه اهمیت هر یک از متغیرهای مستقل بر روی متغیرهای وابسته خرید بعدی، کاهش سطح فعالیت، کاهش سودآوری و تداوم سودآوری تعیین میشود. نتایج نشان میدهد در صورت ارائه تسهیلات ارزی بیشتر به مشتریان تولیدی و درنتیجه، گشایش اعتبارات اسنادی یا انجام حوالههای بیشتر برای این قبیل از مشتریان، احتمال افزایش دوره ماندگاری مشتریان افزایش مییابد. همچنین افزایش مبلغ تسهیلات ارزی ارائهشده، حوالههای انجامشده و همچنین اعتبارات اسنادی گشایش شده بهواسطه نرخ سود بازپرداخت تسهیلات، کارمزدها و سود حاصله از فروش ارز و ضمانتنامهها در بالا بردن میزان سودآوری مشتریان نقش بسزایی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ماندگاری مشتریان، سودآوری، بانک، درخت تصمیم، جنگل رگرسیون،
عنوان انگلیسی
Determining Retention and Profitability of Bank Customers Using Extended Decision Tree and Forest Regression
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, effective factors on retention and profitability of customers a state owned bank was studied using random forests and regression forests methods. The data was collected form Bank Sepah database. The statistical population consists of 169 corporations holding different types of deposit accounts and utilized one of the different types of services such as sending and receiving payment orders, letters of credit (LC) and foreign exchange facilities during the research period (1389-1391), simultaneously. In this paper, the accuracy of the results of random forests method is compared with the results of logistic regression and bagging methods using area under the Receiver Operating Characteristic (ROC) curve. Furthermore, the results of regression forests method was compared to those of linear regression by calculating Mean Absolute Percentage Error (MAPE). Then, we tried to determine the importance of effective independent variables on dependent ones, i.e. next purchase, activity defection, profit drop and profit continuity using random forests and regression forests. The results show that in the case of offering currency facilities to the customers active in the production fields leading to opening LCs and receiving more payment orders will increase the probability of customer retention. In addition, an increase in the amount of foreign exchange facilities and payment orders offered by banks due to the rate of return of foreign exchange facilities, banking fees, income resulting from issued warranties and selling currencies plays an important role in the profitability of customers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدتقی تقوی فرد |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
رضا حبیبی |
استادیار، گروه بانکداری، دانشکده بانکداری، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، تهران، ایران
حامد عبداللهی |
کارشناسی ارشد بانکداری، دانشکده بانکداری، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.saim.ir/article_30547_f744d0e28953ebdfceee86c8d5bdf7f3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1432/article-1432-578559.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات