این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۲۹-۲۵۴
عنوان فارسی
بررسی منطق تصمیمگیری کارآفرینان ایرانی مبتنی بر نظریه امکانگرایی
چکیده فارسی مقاله
ارائه نظریه امکانگرایی در برابر هدفگرایی توسط سارازواتی آغاز تحولاتی بنیادین در زمینه درک منطق تصمیمگیری کارآفرینان است. این نظریه با ارائه پنج اصل نشان میدهد که کارآفرینان متفاوت از مدیران کلاسیک و بهخصوص مدیران شرکتهای بزرگ تصمیمگیری میکنند. این مقاله رویکردی کیفی دارد و دادهها از طریق مصاحبه با کارآفرینان ایرانی که شرکتهای کارآفرینانه موفقی را در صنایع مختلف تأسیس کردهاند، جمعآوری شدهاند. تحلیل دادهها با استفاده از روش نگاشت علّی انجام شده و نشان میدهد که کارآفرینان ایرانی از این منطق و تفکر تصمیمگیری تبعیت میکنند. تحلیل نگاشتهای علّی و استخراج مفاهیم مرکزی نشان میدهد که کارآفرینان ایرانی اصول ضرر قابلتحمل، شراکت، پیشبینی بهجای کنترل و نیز استفاده از پیشامدهای خوب و بد را در تصمیمگیریهای خود بهخوبی بهکار میگیرند. نتایج این تحقیق نشان داد که عموم کارآفرینان ایرانی با تکیه بر امکانات موجود، شرکتهای کارآفرینانه را بنا نهاده و بهمرور به سمت هدفگرایی در تصمیمات، پیش میروند. این منطق، درنهایت منجر به شکلگیری پارادایم خلق تدریجی یا یکباره شرکتهای کارآفرینانه با توجه به منابع در دسترس خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصمیمگیری، کارآفرینی، امکانگرایی، هدفگرایی، نگاشت علّی،
عنوان انگلیسی
An Investigation of Iranian Entrepreneurs’ Decision Making Logic Based On Effectuation Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Effectuation theory by Sarasvathy has helped scholars and practitioners to better understand the logic and process of entrepreneurs' decision making. Five main principles of this theory show that entrepreneurs are thinking in different way in comparison with traditional managers especially who manage large companies. This paper has a qualitative approach and data gathered through semi-structured interviews with some entrepreneurs from different industries in Iran. The cases are successful entrepreneurial companies. Analysis by causal mapping method demonstrates that Iranian entrepreneurs make decisions in accordance with effectuation principles. They use their available means, affordable loss instead of expected return, partnership, contingencies and prediction instead of control. More analysis show that entrepreneurs make decisions effectually in the beginning stage of the firm but after a while, they shift to causation manner. Finally effectuation logic may cause to gradual or sudden creation of the firm based on available resources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدسعید میرواحدی |
استادیار، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.saim.ir/article_30561_edc326fbdfa0ae382c9306a75ecabdcb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1432/article-1432-578566.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات