این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۴، شماره ۶، صفحات ۹۵-۱۰۲

عنوان فارسی مقایسه دو رویکرد سخنرانی و یادگیری الکترونیکی بر یادگیری شناختی براساس نظریۀ بلوم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نیاز روزافزون به فنون نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در علوم پزشکی به‌صورتی که بتوان بدون محدودیت زمانی در هر نقطه از امکانات کامل آموزشی استفاده کرد، هر روز بیشتر از قبل احساس می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر روی یادگیری شناختی در درس روش تحقیق کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1393 است. روش‌ها:پژوهش حاضر مطالعه‌ای کارآزمایی بالینی و به‌صورت parallel با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون است که 60 نفر از کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک به‌صورت کاملاً تصادفی به دو گروه سنتی و مبتنی بر وب تقسیم شدند. روش مداخله برای گروه نخست شامل یک دوره آموزش به‌صورت سخنرانی 3 روزه در مورد روش تحقیق و برای گروه دوم شامل یک دوره آموزشی مبتنی بر وب بود. در شروع و پایان هر دوره میزان دانش فراگیران هر دو گروه با انجام پیش‌آزمون و پس‌آزمون اندازه‌گیری شد و برای تحلیل آماری و آزمون فرضیات پژوهش از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون t در استنباط داده‌ها بهره گرفته شد. یافته‌ها: آموزش الکترونیکی در ایجاد یادگیری شناختی فراگیران مؤثر بود و بین یادگیری شناختی فراگیران دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=p). در سطح دانش (001/0=p)، فهمیدن (001/0=p) و کاربستنِ (001/0=p) فراگیرانی که آموزش الکترونیکی دیده‌اند و فراگیرانی که آموزش سنتی دیده‌اند تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین در سطح تحلیل (714/0=p)، ترکیب (628/0=p) و ارزشیابی (181/0=p) فراگیرانی که آموزش الکترونیکی دیده‌اند و فراگیرانی که آموزش سنتی دیده‌اند تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: استفاده از روش‌های آموزش مجازی باعث افزایش یادگیری در حیطه شناختی می‌شود و به کار بردن آموزش الکترونیکی با توجه به پیشرفت علوم، از ضروریات است ولی در کنار آن به‌منظور افزایش میزان یادگیری در سطوح بالاتر استفاده از روش‌های سنتی مانند سخنرانی نیز توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of lectures and e-learning education on cognitive taxonomy based on theory Bloom
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: Electronic learning is a pre-constructed and programmed use of electronic system and computer for supporting the process of learning. This study aimed to investigate the effect of electronic education on cognitive learning of health pratitioners and compares this new education with traditional one in research methodology in Arak University of Medical Sciences in 2014. Materials & Methods: This was a quasi-experimental study with a pre-and-post test design. All of health practitioners of Arak University of Medical Sciences (60 people) were chosen as the study sample, and randomly divided into two, conventional and web-based groups. The intervention method for the first group was a 3-days workshop on research methodology and for the second group it consisted of a web-based education course on same subject. The students' knowledge in both groups was measured at the beginning and end of each course with pre and post tests and the scores was compared through paired T- test. Results: The cognitive learning is measured with 81% significance in pre and post-test processes (p=0.001). We use the descriptive statistics indexes and T-test to understand the data with purpose of statistics analysis and hypothesis test. The result shows that electronic education in cognitive learning is successful. There is significant different between students with electronic education and traditional one. In addition electronic education increases student's knowledge (p=0.001) and understanding (p=0.001). Ability of analysis and assessment in students who pass electronic learning is very high in comparison with those who don't pass it. Conclusion: Using web-based education as a training method causes promotion of student's cognitive learning and paves the way for using this method along with classic training methods in research methodology. A combination of the mentioned factors is effective on e-learning for higher education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acid Blue 113, Persulfate, Ultrasonic, Zero-valent iron

نویسندگان مقاله مجید طاهری |
دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی پزشکی، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

محمود عباسی |
دکترای تخصصی حقوق پزشکی، دانشیار، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_1020_0973b0285e43436a41c91c699a4acc56.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-578647.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات