این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آب و فاضلاب، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۵۹-۶۷

عنوان فارسی بررسی الگوی مصرف آب خانگی با رویکرد بخش‌بندی مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی: مصرف‌کنندگان آب خانگی شهرستان ایلام)
چکیده فارسی مقاله شناسایی الگوی مصرف آب خانگی در میان شهروندان شهر ایلام با رویکرد بخش‌بندی مصرف‌کنندگان بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. الگوی مصرف آب با رویکردی نگرشی رفتاری بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعدادی از مصرف‌کنندگان آب خانگی شهر ایلام بود. از این جامعه نمونه‌ای با حجم 313 نفر به‌روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای برای پاسخ به پرسشنامه پژوهش انتخاب ‌شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسش‌نامه‌ای بود که توسط پژوهشگران طراحی شده بود. پایایی پرسش‌نامه از طریق آزمون آلفای کرون باخ با ضریب 78/0 تأیید شد. روایی پرسش‌نامه نیز با استفاده تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. برای خوشه‌بندی مصرف‌کنندگان، از روش خوشه‌بندی دو مرحله‌ای استفاده ‌شد. یافته‌های پژوهش در مورد الگوی مصرف آب و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در بین مصرف‌کنندگان آب خانگی، 5 خوشه را نشان داد. نتایج نشان داد مصرف‌کنندگانی که در خوشه‌های پرمصرف قرار دارند، دارای تحصیلات پایین‌تری هستند. همچنین افراد بیکار عموماً در خوشه‌های پرمصرف قرار می‌گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Consumption Pattern of Domestic Water by Segmentation Approach for Water Consumers (Case Study: Domestic Water Consumers in Ilam City)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to identify domestic water consumption among citizens of Ilam using a segmentation approach based on demographic variables. Water consumption pattern in this study was investigated with a cognitive-behavioral approach. The research population of this study consisted of domestic water consumers in Ilam. From this population a sample of 313 individuals selected through multistage cluster sampling to respond the research questionnaire. Data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire. The questionnaire's reliability was confirmed through Cronbach's alpha test with a confirmed 0.78 coefficient. Its validity also approved by using factor analysis. In order to cluster water consumers, the two-stage clustering method was applied. The results indicated the existence of five clusters from the aspects of and demographic properties among domestic water consumers. The consumers who were placed in high-consumption clusters had lower education level. The results also indicated that unemployed individuals are usually placed in high-consumption clusters.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبر خلفی |
دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

قاسمعلی شیری |
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

یاسان الله پوراشرف |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران


نشانی اینترنتی http://www.wwjournal.ir/article_50008_4c81ed080c4b65156f4fe5ef270ec767.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/549/article-549-578683.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات