این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۲۱-۴۰
عنوان فارسی
رابطه مولفه های نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی زنان
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف از این تحقیق تعیین رابطه مولفه های نابرابری های جنسیتی در حیطههای (اجتماعی،آموزشی-فرهنگی،اقتصادی، سیاسی، و حقوقی) با انگیزش تحصیلی زنان بود. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی می باشد. شرکت کنندگان 360 زن دانشجوی 20 تا 35 ساله دانشگاه های آزاد ساری، تنکابن، و چالوس بودند که به روش تصادفی و خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه سنجش نابرابری جنسیتی محقق ساخته و انگیزش تحصیلی والرند استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون، و رگرسیون درنسخه 23 SPSS انجام شد. بین کل مولفه های نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی ارتباط مثبت وجود داشت و با افزایش نابرابری جنسیتی،انگیزش افزایش می یافت. همبستگی بین نابرابری آموزشی، اقتصادی، حقوقی، و سیاسی با انگیزش تحصیلی معنی دار بود. بر اساس یافته ها،اهمیت نابرابری جنسیتی بر انگیزش تحصیلی زنان مورد بحث قرار گرفت. کلمات کلیدی: انگیزش تحصیلی، زنان، نابرابری جنسیتی
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش تحصیلی،زنان،نابرابری جنسیتی،
عنوان انگلیسی
Relationship between gender inequality and women's Academic Motivation
چکیده انگلیسی مقاله
Relationship between gender inequality and women's Academic Motivation Abstract The purpose of this study is to determine the relationship between the components of gender inequality (social, educational, cultural, economic, political, and legal) and women’s motivation. This cross-sectional study was correlational. The participants included 360 female students aged 20 to 35 who were from Sari, Tonekabon, and Chalus Universities, randomly selected and clustered. Two questionnaires were used to collect the information from Gender Inequality Inventory and Valerand Educational Motivation Questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation and regression in SPSS version 23. There was a positive correlation between the total components of gender inequality with academic motivation. As a result of the increase in gender inequality, academic motivation increased. The correlation between educational inequality, economic, legal, political and academic motivation was significant. Based on the findings, the importance of gender inequality on women's academic motivation was discussed. Keywords: Academic Motivation, Women, Gender Inequality
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
وحید خوش روش |
دانش آموخته دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
علیرضا کیامنش |
استاد گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
هادی بهرامی |
استاد گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات