این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۴۱-۶۰
عنوان فارسی
عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی رتبههای برتر کنکور : نظریه زمینهای
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تعیین مولفههای تشکیلدهنده و عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی رتبههای برتر کنکور در قالب یک الگوی پارادایمی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، نظریه زمینه ای مبتنی بر رویکرد اشتراس و کوربین و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 33 دانشجوی رتبه برتر کنکور در مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی در سال 96-1395 بودند که براساس روش نمونهگیری نظری و اصل اشباع انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات براساس سه روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان دادند که سازه موفقیت تحصیلی به عنوان مقوله اصلی مبتنی بر مولفه دستیابی به اهداف است. از مولفههای تشکیلدهنده این مقوله میتوان به قبولی در دانشگاههای معتبر، رسیدن به مدارج عالی علمی و کسب تخصص در رشته تحصیلی اشاره کرد. همچنین از عوامل اثرگذار بر موفقیت تحصیلی میتوان به غایتنگری و خودباوری به عنوان شرایط علی؛ حمایت خانوادگی و امکانات آموزشی به عنوان شرایط زمینهای؛ هوش تحصیلی به عنوان شرایط واسطهای و پشتکار و برنامهریزی به عنوان راهبرد اشاره کرد. مقوله مرکزی بدست آمده، انگیزش موفقیت تحصیلی است که تمام عوامل علی، زمینهای و مداخلهای تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی را دربر گرفته، و نیز پاسخ نهایی به سوال اصلی تحقیق یعنی عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Factors influencing on academic success of top rated entrance exams: Grounded theory
چکیده انگلیسی مقاله
This aim of the study was to determine the constituent elements and factors influencing on academic success of top rated entrance exam in term of a paradigm model. A qualitative research, grounded theory method based on Strauss and Corbin's approach and semi-structured interview were used for attaining this goal. Participants included 33 students among top rated entrance exam in different fields of study and degrees in 2016-2017, which were selected based on theoretical sampling method and saturation principle. Data analysis was done based on three approaches including open, axial and selective coding. Results of study indicated that the construct of academic success as the main category comprises from element of attaining the goals and some of elements comprising this case were “acceptance in famous university”, “attaining to higher scientific degree”, and “expertise in the field of study”. Some factors influencing on academic success included Teleological and Self-Beliefs as the casual conditions, family support and educational facilities as the contextual conditions, academic intelligence as the intervening conditions and perseverance and planning as the action/interaction strategies. The core category is Academic Success Motivation, which includes all influential casual, contextual and intervening factors on academic success, and the final answer to main question of research, that is influential factors on academic success.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میرنادر میری |
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی - دانشگاه محقق اردبیلی- ایران
محمد نریمانی |
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه محقق اردبیلی- ایران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات