این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۶۱-۸۰
عنوان فارسی
هسته ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطهای سبکهای مقابلهای
چکیده فارسی مقاله
چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای سبکهای مقابله در رابطه بین هسته ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی انجام شد. با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای، 233 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در نیمسال تحصیلی دوم 95-94 انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابیهای خود (جاج، ارز، بونو و تورسن، 2003)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانوا و شوفلی، 2007) و فرم کوتاه سیاهه مقابله با شرایط تنیدگیزا (کالزبیک، ریجکان، هنگوون و دکر، 2002) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مقابله مسئلهمحور و مقابله هیجانمحور در ارتباط بین هسته ارزشیابیهای خود و مؤلفههای فرسودگی تحصیلی نقش واسطهای معنادار دارد اما مقابله اجتنابی نقش واسطهای معنادار ندارد. نتایج نشان داد مقابله مسئلهمحور و مقابله هیجانمحور در ارتباط بین هسته ارزشیابیهای خود با خستگی هیجانی و بیعلاقگی تحصیلی نقش واسطهای منفی معنادار و با ناکارآمدی تحصیلی نقش واسطهای مثبت معنادار دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان دریافت رگههای شخصیت بهعنوان عامل فردی، تفاوتهای افراد در سبکهای مقابله و فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکند و درنتیجه آموزش سبک مقابلهای مناسب به دانشجویان، فرسودگی تحصیلی آنها را کاهش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Core Self-Evaluations and Academic Burnout: The Mediating Role of Coping Styles
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The purpose of this study was the mediating role of coping styles in the relation between core self-evaluations and academic burnout. By multistage cluster sampling, 233 students of Islamic Azad University from South Tehran Branch were chosen studying in bachelor’s and master’s degrees in 2015-2016 and completed Core Self-Evaluations Scale (CSEs; Juge, Ereza, Bono & Thoreson, 2003), School Burnout Inventory (SBI; Breso, Salanova & Schoufeli, 2007) and shortened version of the Coping Inventory for Stressful Situations (CISS-21; Calsbeek, Rijkan, Henegouwen & Dekker, 2002). The results of path analysis showed that problem-focused coping and emotion-focused coping had significantly mediating role in relation between core self-evaluations and academic burnout but avoidant coping has no significant mediating role. The data showed that problem-focused coping and emotion-focused coping had negative mediator role in relation between core self-evaluations and academic emotional exhaustion, academic uninterested, and had positive meditaitor role with academic inefficacy. Accordingly, it can be said that personality traits as a person can predict individuals differences in people’s coping styles and academic burnout. From these findings it can be concluded that training coping style reduce academic burnout effectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا قهری صارمی |
دانشکده آزاد اسلامی تهران جنوب
محترم نعمت طاوسی |
استادیار دانشگاه آزاد تهران جنوب
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات