این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۸۱-۱۰۰
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی تأثیر توسعه آموزشی بر توسعه ایران و کشورهای منتخب
چکیده فارسی مقاله
اثر آموزش بر توسعه یکی از مهمترین موضوعات مورد علاقه اندیشمندان در زمینههای مختلف علوم انسانی بخصوص در حوزه آموزش میباشد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش بر توسعه در بازه زمانی 2015-1980 در ایران و 11 کشور منتخب اثر متغیرهای آموزشی را بر روی توسعه مورد تحلیل قرار گرفته و با استفاده از تحلیل طولی و پانل دیتا مدل مورد نظر برازش داده شده است. مطابق یافتههای تحقیق از طریق تحلیل دادهها توسط نرمافزار R و روش آنالیز واریانس در شاخصهای آموزش و توسعه اختلاف معناداری مشاهده میشود. بر اساس مدل پانلی برازش داده شده بیشترین تأثیر را آموزش عمومی(نرخ سواد) و پس از آن شاخص هزینههای دولت در آموزش عالی بر توسعه دارد. کشورهای انگلستان، ایالات متحده و ژاپن که دارای سابقه بیشتری در امر توسعه آموزشی میباشند، از نظر شاخصهای توسعه هم در وضعیت بالاتری قرار دارند. ضرایب تأثیرگذاری شاخصهای آموزشی بر توسعه در زمینه آموزشهای عمومی بیانگر این است که کوچکترین تغییر در سطح سواد اثر بیشتری روی شاخص توسعه در کشورهای توسعه یافته دارد. اما با توجه به پایین بودن نسبی سطح سواد در کشورهایی نظیر ایران، هند و مصر هنوز فضای زیادی برای سیاستگذاری در آموزش عمومی جهت تأثیرگذاری بر توسعه وجود دارد. کشورهایی که دارای رشد شتابان و معاصر در توسعه آموزشی هستند (کرهجنوبی، چین، ترکیه و برزیل) در میانه این دو طیف قرار دارند. از نظر تأثیرگذاری آموزش عالی بر توسعه، ضرایب کشورهای کمتر توسعه یافته اغلب بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی،آموزش عمومی،توسعه،سرمایه انسانی،رشد درونزا،
عنوان انگلیسی
comparative study on the impact of educational development on the development of Iran and selected countries
چکیده انگلیسی مقاله
Development literature show that the main concern of international organizations and scholars and scientific and research centers in the third millennium is human education and scientific development as an effective factor in development. This research aims to investigate the time series of the impact of science and technology on development. The type of this longitudinal research is time series and is intended to estimate, predict the time series of the impact and the trend of science and technology on development in the period 1980-2015 in 12 selected countries. The Selected countries have been selected in a targeted way. The results of data analysis with R software show that by analyzing the significant difference between countries in the variable of human resources and education and technology variables by ANOVA, Significant differences between countries are confirmed. The results of dispersion graphs in all selected countries show upward trends. In general, the results indicate that growth and development during the 1980s to 2015 is on the rise and the trend of the impact of education and technology variables on development is on the upside, too.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدجواد بربری |
دانشگاه تهران
عبدالحسین کلانتری |
دانشگاه تهران
حسین راغفر |
دانشگاه الزهرا
غلامرضا غفاری |
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات