این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جامعه شناسی تاریخی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۹۹-۱۳۱
عنوان فارسی
بازنمایی انگارههای ایدئولوژیک نظام آموزشی دوران مشروطه و فضای باز سیاسی در دهۀ ۱۳۲۰
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش برآن است تا با کمک رویکرد مطالعات فرهنگی و با روش کیفی به بازنمایی انگارههای نظام آموزشی از مشروطه تا دورۀ فضای باز سیاسی بپردازد تا دریابد که برخلاف تغییر و تحولات جامعه که داعیهدار جنبشی دموکراتیک بودهاند، در نظام آموزشی نظم و ایدئولوژی اقتدارگرایانه چگونه ارائه شده، بهعلاوه اینکه آیا متناسب با تحولاتی چون انقلاب مشروطه، شکلگیری دولت شبهمدرن و جنبش ملی، انگارههای دموکراتیک آموزش داده شد یا نه؟ این پژوهش با مطالعۀ نظام آموزشی همچون یکی از دستگاههای ایدئولوژیک مهم در بازتولید قدرت به این نتایج دست یافته است که محتوا و شیوۀ تدریس نظام آموزشی در این دوران، گفتمانی اقتدارگرا و یکدست در رابطۀ میان مدرسه- خانواده حاکم بوده است و سوژۀ حساس مدرسه، بیشتر تحت تلقین و باوراندن مکانیسمهایی چون قدرتگرایی، همرنگی با جماعت، دوگانگی، محافظهکاری، تقدیرگرایی، نرمخویی، تضعیف اعتماد بهنفس، صبر و حوصله بود و در این میان، سویههای مقاومت و متعارض با گفتمان اقتدارگرایی ملاحظه نشده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Representation Ideological Ideas of Educational System of Constitutionalism and Political Open Space in 1320s
چکیده انگلیسی مقاله
With regard to cultural studies approach and quality method, This research tries to represents the educational system ideas from Era of constitutionalism until Political Open Space in 1320s in order to perceive it in spite of its democratic nature of social changes, and also focuses on how authoritarian ideology were represented in educational system. Besides, according to constitutional revolution, forming of quasi-modern and national movement, have democratic ideas been instructed or not? This research by study of educational system as an important Ideological system in reproduction of power shows that during this period, content and the way of teaching of educational system were adapted with authoritarian discourse that was ruled between dualisms of school / family relation and sensitive subject of school was under inspiration and dictating of some mechanisms such as: authoritarianism, assimilation, dualism, conservatism, fatalism, tenderness, virtue, weaken of self- confidence and patience. Meanwhile there wasn't seemed to be any different and conflict discourse encounter with authoritarian discourse during this period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی محمدزاده | Ali Mohammad zade
Assistant Professor, Department of Political Science Islamic Azad University Shahrood, Shahrood, Iran
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، شاهرود، ایران
علی مختاری | A. Mokhtari
Assistant Professor, Department of Political Science University of Yasouj, Yasouj, Iran
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-3071&slc_lang=fa&sid=25
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/744/article-744-579104.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات