این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جاویدان خرد
، جلد ۱۴، شماره ۳۲، صفحات ۱۶۵-۱۹۴
عنوان فارسی
بررسی چگونگی اطلاق «موجود» بر موجودات از دیدگاه فارابی
چکیده فارسی مقاله
از دیدگاه ارسطو، موضوع مابعدالطبیعه یعنی «موجود»، نه بر اساس اشتراک معنوی و نه بر اساس اشتراک لفظی بلکه به طریق «نسبت به چیزی» بر موجودات اطلاق میگردد. به عبارت دیگر «موجود»، نه به گونهای یکسان بلکه به تقدم و تأخر بر موجودات حمل میشود. اولین اطلاق «موجود»، جوهر است و بقیه موجودات به جهت نسبتی که با آن دارند موجود خوانده میشوند. تأمل در آثار فارابی نشان میدهد که فارابی در اطلاق «موجود» بر موجودات به تشکیک سینوی دست نیافته و به تبع ارسطو، اطلاق موجود بر موجودات را نه بر اساس اشتراک لفظی میداند و نه بر اساس اشتراک معنوی. از دیدگاه فارابی، موجود، به یک معنا و به طور یکسان بر مقولات حمل نمیشود؛ بلکه بنابر تقدم و تأخر بر آنها اطلاق میگردد. این تقدم و تأخر بر اساس نیازمندی و یا استقلال مقولات در وجود است. علاوه بر این، به نظر میرسد فارابی در آثار خود از الگوی ارسطویی این نوع حمل یعنی حمل موجود در سطح مقولات، فراتر رفته و آن را در سطح طولی یعنی حمل موجود بر موجود اول و ثوانی و سپس سایر مخلوقات نیز بیان میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فارابی، ارسطو، موجود، موجودات، مقولات، موجود اول،
عنوان انگلیسی
بررسی چگونگی اطلاق «موجود» بر موجودات از دیدگاه فارابی
چکیده انگلیسی مقاله
از دیدگاه ارسطو، موضوع مابعدالطبیعه یعنی «موجود»، نه بر اساس اشتراک معنوی و نه بر اساس اشتراک لفظی بلکه به طریق «نسبت به چیزی» بر موجودات اطلاق میگردد. به عبارت دیگر «موجود»، نه به گونهای یکسان بلکه به تقدم و تأخر بر موجودات حمل میشود. اولین اطلاق «موجود»، جوهر است و بقیه موجودات به جهت نسبتی که با آن دارند موجود خوانده میشوند. تأمل در آثار فارابی نشان میدهد که فارابی در اطلاق «موجود» بر موجودات به تشکیک سینوی دست نیافته و به تبع ارسطو، اطلاق موجود بر موجودات را نه بر اساس اشتراک لفظی میداند و نه بر اساس اشتراک معنوی. از دیدگاه فارابی، موجود، به یک معنا و به طور یکسان بر مقولات حمل نمیشود؛ بلکه بنابر تقدم و تأخر بر آنها اطلاق میگردد. این تقدم و تأخر بر اساس نیازمندی و یا استقلال مقولات در وجود است. علاوه بر این، به نظر میرسد فارابی در آثار خود از الگوی ارسطویی این نوع حمل یعنی حمل موجود در سطح مقولات، فراتر رفته و آن را در سطح طولی یعنی حمل موجود بر موجود اول و ثوانی و سپس سایر مخلوقات نیز بیان میکند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا کیان خواه |
استادیار گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
نشانی اینترنتی
http://www.javidankherad.ir/article_59786_90c101c4f8eaeb9ed215bb5ec93a8d17.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-579118.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات