این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۰۷-۲۳۸

عنوان فارسی اسلام‌هراسی در سریال‌های تلویزیونی آمریکایی: تلفیق تحلیل انتقادی گفتمان و دستور طرح بصری
چکیده فارسی مقاله در دنیای مدرن امروز، نقش رسانه در شکل‌دهی مستقیم و غیرمستقیم به افکار عمومی انکارناپذیر است. ازاین‌رو، تلویزیون، به‌عنوان مهم‌ترین و بانفوذترین رسانه جهان، توجه صاحبان قدرت را برای به‌دست گرفتن افکار عمومی به خود جلب می‌کند. در این تحقیق، نقش سریال‌های تلویزیونی آمریکایی در گسترش پدیده اسلام‌هراسی که پس‌از وقایع 11 سپتامبر فزونی یافته، بررسی شده است. برای این منظور، سریال میهن از شبکه شوتایم از دو جنبه مکالمات و تصاویر تحلیل شده است. برای تحلیل مکالمات، از رویکرد فرکلاف در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان و برای تحلیل تصاویر، از رویکرد کرس و ون‌لیوون به‌نام «دستور طرح بصری» استفاده شده است. در مکالمات در بُعد توصیف، ابزارهای قرابت، تکرار، پیش‌انگاری، قاب‌بندی، برجسته‌سازی، کمرنگ‌سازی و حذف درجهت نمایش چهره‌ای منفی از اسلام شناسایی شدند. ازلحاظ بصری نیز مفاهیم فرآیند تحلیلی، فرآیند روایی و پرسپکتیو این نقش را برعهده داشتند. موارد گفتمانی و بصری تحلیل‌شده نشان می‌دهند که این سریال دارای عناصری است که ازلحاظ گفتمانی، بصری و یا ترکیبی از هردو، ممکن است به ترویج اسلام‌هراسی کمک کنند. همچنین، ترکیبی از این دو رویکرد در تحلیل انتقادی رسانه پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Islamophobia in American TV Series: Integrating Critical Discourse Analysis with Grammar of Visual Design
چکیده انگلیسی مقاله According to Sheridan and Gillett (2005), one fundamental form of inequality, being on the rise since 9/11, is religious discrimination. The main source of experiencing and being exposed to such inequalities and discriminations can be television which 'is such an important source of information and entertainment that viewers cannot escape its gradual encroachment into their everyday lives' (Laughey, 2007, p. 20). American TV series are so major and worldly-known entertaining media that many of them have millions of viewers around the world. So, it will be of great importance to make sure if they want to keep and even worsen this picture of Islam and Islamophobia. Therefore, this paper investigates the role of American TV series in promoting Islamophobia in public view. To do so, one has to analyze two main aspects of the TV shows which are the conversations and the picture frames. For analyzing the former, we have chosen Norman Fairclough's (1992a, 1995, 2001) approach to Critical Discourse Analysis, and for the latter, Kress and van Leeuwen's (2006) Grammar of Visual Design. American TV series, named Homeland (2011- still on air in 2017), broadcasted by Showtime® in the U.S has been the corpus of the present study. Its story that is mainly connected to the Middle East with lots of Muslim characters explains our choice. Consequently, the present study seeks to answer the following research questions: 1. Do the analyzed sequences of Homeland have Islamophobic elements based on Fairclough's (1992a, 1995, 2001) CDA framework? 2. Do the analyzed sequences of Homeland have Islamophobic elements based on Kress and van Leeuwen's (2006) Grammar of Visual Design? 3. Are there any combinations of visual and discursive elements to promote Islamophobia in the analyzed sequences of Homeland which can be analyzed by an integration of Fairclough's (1992a, 1995, 2001) CDA framework and Kress and van Leeuwen's (2006) Grammar of Visual Design? Our work has led us to the conclusion that many cases in Homeland TV series, either discursive (based on Fairclough's CDA framework (1992a, 1995, 2001)) or visual (based on Kress and van Leeuwen's Grammar of Visual Design (2006)), were Islamophobic. Furthermore, there were cases in which both visual and discursive (audio) elements were used to promote Islamophobia. As a result, all of the research questions receive a positive answer. Moreover, it can be concluded that a combination of Fairclough's (1992a, 1995, 2001) CDA framework and Kress and van Leeuwen's Grammar of Visual Design (2006) can create a powerful approach in critical media analysis to expose the real policies of the media and power owners and decode the encrypted messages behind what is shown to the public. It is worth noting that analyzing a greater number of TV series could result in a higher generalization of our results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی موسوی ده شیخ | Ali Mousavi dehsheikh
Ph.D. Candidate in General Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

پاکزاد یوسفیان | pakzad Yousefian
Assistant Professor of Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
استادیار زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

بهروز محمودی بختیاری | B. Mahmoodi bakhtiari
Faculty member of Linguistics, University of Tehran, Tehran, Iran
عضو هیئت علمی گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-19717-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-579182.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات