این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
Physiology and Pharmacology
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۳۲۷-۳۳۶
عنوان فارسی
اثر تزریق درون هیپوکامپی L-NAME بر حافظه احترازی غیرفعال در موشهای نر بالغ درمواجهه با استرس محدود کننده
چکیده فارسی مقاله
چکیده: مقدمه: نیتریک اکساید یکی از میانجی های عصبی در ناحیه هیپوکامپ است که در فرآیندهای یادگیری ,حافظه و پاسخ هیپوکامپ به استرس درگیر می باشد. بهمین منظور در این مطالعه، اثرL-NAME برحافظه احترازی غیرفعال در موشهای استرس دیده مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه، ناحیه CA1هیپوکامپ موش های صحرایی (250-200گرم) به صورت دو طرفه کانول گذاری شد. 7روز بعد از جراحی، 30 دقیقه بعدازتزریق درون هیپوکامپی سالین(گروه کنترل)و L-NAME20-40-80 میکروگرم درحجم نیم میکرولیتر حلال(سالین)در هرطرف، به مدت 7روز ( هر روز به مدت 2ساعت )در معرض استرس محدودکننده قرار گرفتند. روز بعد از پایان دوره استرس در دستگاه احترازی غیر فعال،حافظه جاری (بلافاصله بعد ازآموزش)، حافظه کوتاه مدت (90دقیقه بعد ازآموزش)و حافظه بلند مدت (24ساعت بعد از آموزش) ارزیابی شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد تزریق دوز 80میکروگرم در نیم میکرولیتر حلال باعث کاهش معنی دار زمان L-NAMEقبل از اعمال استرس باعث کاهش معنی دار زمان سپری شده در اتاق تاریک و افزایش معنی دار تاخیر زمانی ورود به اتاق تاریک می شود. در حالی که اثر معنی داری بر حافظه جاری و حافظه کوتاه مدت ندارد. نتیجه گیری: از آنجاییکه مهار ساخته شدن نیتریک اکساید منجر به بهبود حافظه در موهای استرس دیده شده است، پس احتمالا نیتریک اکساید در نقص های یادگیری و حافظه ی وابسته به استرس دخیل می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، نیتریک اکساید، احترازی غیرفعال، استرس
عنوان انگلیسی
Effect of intrahippocampal L-NAME injection on passive avoidance memory in adult male rats exposed to restraint stress
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nitric oxide is an important messenger in hippocampal region which is affected in learning and memory processes and hippocampal responses to stress. In this study, we investigated the effect of L-NAME on passive avoidance memory in adult male rats exposed to restraint-stress. Methods: For this purpose, male Wistar rats were bilaterally implanted with cannulas aimed at the CA1 region of the hippocampus. Thirty min after intrahippocampl injections of saline (alone) or L-NAME (20, 40 and 80μg/0.5μl/side) animals were immobilized in restrainer for 2 h/day for 7 days (7 days after surgery), and then were tested for step-through latency and the time-spent in dark chamber in inhibitory avoidance task. Results: Our findings showed that intrahippocampal injection of L-NAME (80 μg/0.5 μl/side) significantly increased the step-through latency and decreased the time spent in the dark chamber in comparison with the control group. Conclusion: Since the inhibition of NO synthesis resulted in memory and learning improvements in rats exposed to restraint-stress, NO might be involved in stress related learning and memory deficits.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Nitric oxide, Passive avoidance,stress
نویسندگان مقاله
زهرا مویدفرد | zahra moaiedfard
dept. of biology, faculty of science, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
هومن اسحق هارونی | hooman eshagh harooni
dept. of biology, faculty of science, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
احمدعلی معاضدی | ahmad ali moazedi
dept. of biology, faculty of science, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
غلامعلی پرهام | gholam ali parham
dept. of statistic, faculty of mathematics, shahid chamran university of ahwaz, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
سمیه نیکنژاد | somaye niknejad
dept. of biology, faculty of science, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://www.phypha.ir/ppj/browse.php?a_code=A-10-707-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
Learning and memory
نوع مقاله منتشر شده
Original Research
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات