این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۷۷۵-۸۰۲
عنوان فارسی
نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی در محیط کسب و کار: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف: بررسی نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی در صنعت ساخت و تولید ایران به منزله نمونهای از محیط کسب و کار این کشور. روش: جامعه اصلی شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر سال 1392، و جامعه مکمل آن به دلیل مطابقت کامل این پژوهش با بازار واقعی چندین شرکت در بیرون از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است. شرکتها با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و حجم نمونه نیز با توجه به اشباع نظری تعیین شد. داده ها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته 20 تا 30 دقیقهای از مدیران شرکتها به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری نظری استفاده شد. یافته ها: نیاز اطلاعاتی شرکتهای درگیر پژوهش تحت تاثیر محیط کار و رشته تخصصی آنها است. شرکتها برای کسب اطلاعات از سه روش شخص، سازمان و مشاور و از سه نوع منبع اطلاعاتی استفاده میکنند. این منابع عبارتند از منابع تجاری (تجربه و دانش، رصدبازار، نمایشگاه و تبلیغات، سازمانهای دیگر، و ارتباطات)؛ منابع علمی (منابع رسمی، تقلید، تجربه و دانش، کارشناسان و متخصصین) و منابع مشترک (اینترنت، رسانههای عمومی، و مشتری) است. رفتار اطلاعیابی شرکتها را می توان در طول یک طیف، از آسانگیرانه تا سختگیرانه جای داد. محل یک شرکت بر روی این طیف تحت تاثیر عوامل انسانی، ساختار سازمانی، فضای کار و منابع محیطی قرار میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The information need and information seeking behavior in the Iran manufacturing industry
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Investigated the information need and information seeking behavior in the Iran manufacturing industry. Method/Design: To gain a deep understanding of the issue, we used grounded theory approach. 25 manufacturing firms operating in the Isfahan Science Technology Park were selected purposefully. Data was obtained from 20-30 minute semi-structured interview with all 25 companies' managers. Findings: In emerged that the companies` information needs are variant based on their fields of work and by the environment. Furthermore, companies use three sources (persons, organizations, consultants) to obtain information. These resources include: market resources (experience and knowledge, market observation, exhibition and advertisements, other organizations, and communications); scientific resources (publications, imitation, experts and specialists knowledge and experience) and other resources (internet, media, and customers). Companies' information seeking behavior ranges from easy to stringent behavior
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه شاهزیدی | Farzane Shahzeydi
Isfahan University
ابراهیم افشار زنجانی | Ebrahim Afshar Zanjani
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
آرش شاهین | Arash Shahin
in Industrial Engineering – Quality Engineering, Isfahan University
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3504-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-579450.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات