این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۷۷۵-۸۰۲

عنوان فارسی نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی در محیط کسب و کار: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع­یابی در صنعت ساخت و تولید ایران به منزله نمونه­ای از محیط کسب و کار این کشور. روش: جامعه اصلی شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر سال 1392، و جامعه مکمل آن به دلیل مطابقت کامل این پژوهش با بازار واقعی چندین شرکت در بیرون از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است. شرکت­ها با استفاده از شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب و حجم نمونه نیز با توجه به اشباع نظری تعیین شد. داده­ ها با استفاده از مصاحبه­های نیمه ساختاریافته 20 تا 30 دقیقه­ای از مدیران شرکت­ها به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش کدگذاری نظری استفاده شد. یافته­ ها: نیاز اطلاعاتی شرکت­های درگیر پژوهش تحت تاثیر محیط کار و رشته تخصصی آن­ها است. شرکت­ها برای کسب اطلاعات از سه روش شخص، سازمان و مشاور و از سه نوع منبع اطلاعاتی استفاده می­کنند. این منابع عبارتند از منابع تجاری (تجربه و دانش، رصدبازار، نمایشگاه و تبلیغات، سازمان­های دیگر، و ارتباطات)؛ منابع علمی (منابع رسمی، تقلید، تجربه و دانش، کارشناسان و متخصصین) و منابع مشترک (اینترنت، رسانه­های عمومی، و مشتری) است. رفتار اطلاع­یابی شرکت­ها را می توان در طول یک طیف، از آسان­گیرانه تا سخت­گیرانه جای داد. محل یک شرکت بر روی این طیف تحت تاثیر عوامل انسانی، ساختار سازمانی، فضای کار و منابع محیطی قرار می­گیرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The information need and information seeking behavior in the Iran manufacturing industry
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Investigated the information need and information seeking behavior in the Iran manufacturing industry.   Method/Design: To gain a deep understanding of the issue, we used grounded theory approach. 25 manufacturing firms operating in the Isfahan Science Technology Park were selected purposefully.  Data was obtained from 20-30 minute semi-structured interview with all 25 companies' managers.   Findings: In emerged that the companies` information needs are variant based on their fields of work and by the environment. Furthermore, companies use three sources (persons, organizations, consultants) to obtain information. These resources include: market resources (experience and knowledge, market observation, exhibition and advertisements, other organizations, and communications); scientific resources (publications, imitation, experts and specialists knowledge and experience) and other resources (internet, media, and customers). Companies' information seeking behavior ranges from easy to stringent behavior
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه شاهزیدی | Farzane Shahzeydi
Isfahan University


ابراهیم افشار زنجانی | Ebrahim Afshar Zanjani
Isfahan University
دانشگاه اصفهان

آرش شاهین | Arash Shahin
in Industrial Engineering – Quality Engineering, Isfahan University
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3504-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-579450.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات