این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۸۵۷-۸۸۴

عنوان فارسی تعدیل کننده های نظریه اضافه بار انتخاب در موتور جستجوی گوگل در میان دانشجویان برپایه تیپ های شخصیتی بیشینه خواهی و بسنده خواهی
چکیده فارسی مقاله امروزه تحلیل رفتار کاربران در موتورهای جستجو بسیار مورد توجه است. نتایج زیاد بازیابی شده در موتورهای جستجو، کاربران را وادار به انتخاب می­کند. زمانی که انتخاب به شدت پیچیده شود، مردم به این فکر می‌افتند که ساده‌ترین قاعده تصمیم را اتخاذ کنند، یعنی تصمیم نگیرند. روانشناسان این وضعیت را پیامد «اضافه بار انتخاب» می‌نامند. اضافه بار انتخاب مفهومی است که توانایی پردازش اطلاعات توسط افراد را برای انتخاب بررسی می­کند. به عبارت ساده­تر، روبرو شدن افراد با اطلاعات زیاد منجر به نتایج منفی می­شود. این پژوهش با هدف شناسایی تعدیل­ کننده­ های نظریه اضافه بار انتخاب در موتور جستجوی گوگل انجام شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش پیمایشی است. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای غیرنسبیتی، 72 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و از پرسشنامه استاندارد و مرورگر HCI جهت گردآوری داده­ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها به کمک نرم­افزار آماری SPSS (نسخه 18) و آزمون­های آماری شاپیرو-ویلکس، تی مقایسه زوجی و ویلکاکسون انجام شد. یافته ­های پژوهش نشان داد که بدون در نظر گرفتن تیپ شخصیتی افراد (بیشینه­خواهی و بسنده­خواهی) و تنها با بررسی نوع جستجو، نمی­توان در مورد رخداد نظریه اضافه بار انتخاب اظهار نظر قطعی کرد. با در نظر گرفتن دو متغیر واسطه نوع جستجو و تیپ شخصیتی، تفاوت معنی­دار بین میزان رضایت دو تیپ ­شخصیتی از نتایج بازیابی شده کم و زیاد مشاهده شد. بدین معنا که در بیشینه­خواهان، در هر دو حالت جستجوی خاص و عام، میزان رضایت افراد از نتایج بازیابی شده کم بیشتر از نتایج بازیابی شده زیاد بود (رخداد اضافه بار انتخاب). همچنین در این گروه در هنگام جستجوی عام، تفاوت معنی­داری بین میزان رضایت از نتایج بازیابی شده کم و زیاد وجود داشت. اما بنا به تیپ شخصیتی این افراد و با توجه به نظریه رویداد غیرمنتظره، با بیشتر شدن نتایج بازیابی شده، نه تنها اضافه بار انتخاب رخ نداد، بلکه رضایت بسنده خواهان بیش تر شد. از این رو می­توان به اهمیت دو عامل نوع جستجو و تیپ شخصیتی افراد به عنوان تعدیل­کننده­های رخداد اضافه بار انتخاب پی برد. به طور کلی هر دو تیپ شخصیتی از سرعت بازیابی نتایج در موتور جستجوی گوگل رضایت داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modulators of choice overload in Google search engine
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, analyzing user behavior on search engines is highly regarded. Lots of options in retrieved results in the search engines, makes users to choose. Once the selection is extremely complex, people will think the simplest decision rule, they decided that not to decide and select. Psychologists know this situation the consequence of "choice overload". Bons (2008) believes that choice overload is the ability of process the information by the people to select. In simpler terms, dealing with a lot of information, lead to the negative results. This study has been done with the goal to identify modulators of Google search engine. The present study is a survey and an applied research. Using stratified random non-relativistic sampling, 72 MS and PhD students of faculty of Psychology and Educational Sciences and Engineering of Ferdowsi University were selected as a sample. The tools used for collecting data were standard questionnaire (maximizing scale by Schwartz et al 2002) and HCI browser. The results showed that regardless of the personality types (maximizer and satisfier) and only by regarding of the type of search, you cannot say a definitive statement about choice overload theory. Considering two variables of personality and search type, a significant difference between satisfaction of two types personality from the number of retrieved results were observed.This means that maximizers are, in both special and general search, more satisfied from small results than large results (choice overload). But satisfiers, in special search, the number of retrieved results had no effect on the satisfaction of them (the non-occurrence of choice overload). Also in satisfiers, in general search results, there was a significant difference between satisfaction from the small and large retrieved results. However, according to their personality and serendipity theory, with increasing the retrieved results, not only choice overload did not occur, but satisfaction of them was more. Hence we can the importance of two factors: the type of search and personality as modulators of choice overload. In general both personality types were satisfied with the speed of retrieve of results in Google search engine.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فهیمه منصوری | Fahimeh Mansouri
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

محسن نوکاریزی | Mohsen Nowkarizi
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

سید رحمت الله فتاحی | Rahmatollah Fattahi
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-579452.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات