این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات راهبردی زنان، جلد ۲۰، شماره ۷۷(پاییز ۱۳۹۶)، صفحات ۶۱-۸۶

عنوان فارسی زنان و تجربه‌ی احساسات مجازی (مطالعه‌ی کیفی چگونگی بروز و ابراز عواطف مجازی دختران شهر قم)
چکیده فارسی مقاله فضای مجازی بستری برای تعاملات و کنش‌های متقابل برای ابراز احساسات میان کاربران و از جمله دختران است که قابلیت‌های متفاوتی را برای نقش‌ها و مناسبات اجتماعی آنها فراهم می‌کند. بر همین اساس شناخت چگونگی شکل‌گیری این تعاملات و ابراز احساسات مجازی مهم است. این پژوهش با اتخاذ رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی به توصیف چیستی و چگونگی تجربه‌ی زیسته‌ی احساسات مجازی دختران و فرآیند بروز و ابراز آن در فضای مجازی می‌پردازد. جامعه‌ی مطالعه شده شامل دختران شهر قم است که حداقل چهار ساعت از شبانه روز را با فضای مجازی سپری می‌کنند و تحت عنوان کاربران پرمصرف تلقی می‌شوند. داده‌ها از طریق نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه‌ی عمیق با 15 نفر جمع‌آوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی شش مرحله‌ای مبتنی بر روش ون مانن تحلیل شد. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که تجربه‌ی زیست شده‌ی احساسات مجازی دختران در دو سطح ذهنی و عینی شدن احساس شکل می‌گیرد؛ به گونه‌ای که دختران با ورود دختران به فضای مجازی، به نوعی از فضای واقعی جدا می‌شوند و به صورت پنهانی و با تمایل به استفاده از مفاهیم و قالب‌های غیر دیداری احساسات خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. نتایج نشان داد، آنها با تصاویر و محتوای تبادل شده همذات پنداری می‌کنند و چنان در فضای شبکه غرق می‌شوند که با کنشگران دیگر احساس صمیمت می‌کنند و درونیات غیرقابل انتشار خود را برای دیگران افشا می‌کنند. این وضعیت برای آنها چنان است که حتی بعد از ورود به فضای واقعی احساس حضور در فضای مجازی را دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احساسات،فضای مجازی،عینی شدن،ذهنی شدن،انقطاع،

عنوان انگلیسی Women and the experience of virtual emotions (Qualitative study of how girls express emotions in Qom city)
چکیده انگلیسی مقاله Cyberspace is a platform for interactions and interactions to express feelings among users, including girls, which provides different capabilities for their roles and social relationships. Accordingly, it is important to know how to form these interactions and express virtual feelings. This study, by adopting a qualitative approach and methodology of phenomenology, describes what is the nature of the virtual experience of girls' virtual emotions and the process of developing and expressing it in cyberspace. The studied population includes girls in Qom who spend at least four hours a day with virtual space and are considered to be high-income users. The data were collected through purposeful sampling and in-depth interview with 15 people and analyzed by using Van Manen's six-stage phenomenological analysis method. Data analysis shows that the virtual experience of girls' virtual emotions is formed on two levels of mental and objective thinking: girls, with the arrival of girls to the cyberspace, are somehow separated from the real space and are secretly and reluctant to use Non-visual concepts and templates release their feelings in cyberspace. The results showed that they are sympathetic to the images and content exchanged, and they are so drowned in the network of space that they feel empathy with other actors and reveal their indissoluble internalities to others. This situation for them is such that even after they enter the real space, they have the feeling of being in cyberspace.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علی محمد آذربخش |
دانشگاه صدا و سیما

مسعود کیانپور |
هیئت علمی/ دانشگاه اصفهان

احسان آقابابایی |
هیئت علمی/ دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://www.jwss.ir/article_59714_8d4af9f17f7085b65f716bee976101a7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات