این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ادبیات تطبیقی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱-۲۴
عنوان فارسی
اتوبیوگرافی دوصدایی در قرن بیستم بررسی تطبیقی نقش فرامتن در کودکی ناتالی ساروت و Wیا خاطرات کودکی ژرژ پرک
چکیده فارسی مقاله
اتوبیوگرافی، بنابر تعریف، روایتی است تکصدایی و اول شخص که در آن، نویسنده زندگی خود را شرح میدهد و پیرو قراردادی ضمنی با خواننده، واقعیتها یا دست کم بخشهایی از آن را بازگو میکند. اما ژرژ پرک و ناتالی ساروت، دو نویسندۀ نامی و نوآور فرانسه در عرصۀ رمان، در اتوبیگرافیشان، روایتی دوصدایی از کودکی خود ارایه میدهند؛ ساروت، در کودکی، راوی اول شخص را وامیدارد تا از خلال گفتوگویی درونی، پرده از روی نقاط تاریک و توهماتی که بازگویی هر خاطره ای با آن آمیخته است بردارد؛ ژرژ پرک، در کتاب W یا خاطرۀ کودکی، که ظاهرا اتوبیوگرافی است، از کودکی خود دو روایت عرضه میکند: نخست واقعی و دوم، سراسر تخیلی؛ ابتدا چنین بنظر میرسد که روایت دوم ارتباطی با کودکی راوی ندارد، اما در ادامه میبینیم که به شکل تمثیلی، بازگوی وقایع زندگی اوست. افزون براین، هر دو کتاب به دروغهایی اشاره دارند که دو راوی در داستان خود میگنجانند؛ این روند با قرارداد ضمنی راستگویی منافات دارد. در این مقاله برآنیم تا با تحلیل تطبیقی این دو اثر، نشان دهیم اتوبیوگرافی که باید اصولا یکصدایی باشد چرا دوصدایی است، کارکرد صدا یا روایت دوم در این دو، به مثابۀ فرامتن (métatexte) چیست و نقش تخیل در فرآیند دشوار بازیابی خاطرات، برای غربال کردن راست و دروغ و همچنین شرح چگونگی شکلگیری نوشتار چیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتوبیوگرافی، ساروت، پرک، فرامتن، ادبیات تطبیقی
عنوان انگلیسی
Autobiography duet in the twentieth century. A comparative study of the role of metatext in Childhood and W or childhood memories by Nathalie Sarraute and Georges Perec
چکیده انگلیسی مقاله
Autobiographical narrative in which only a first-person audio and written, whow the author explains in his life. Made a contract with the reader, he recounts the facts of his life, or parts of it. But, the famous french writer Georges Perec and Nathalie Sarraute that the two are, in their books are narrated duet. Sarraute, in a book called Childhood, forced to use the first-person narrator's inner dialogue, dark spots and delusions that recounting every memory with its integrated. But Georges Perec, in his autobiography, apparently, from his childhood, the two narrations: first real and second, all of it is fiction. First, we think that in the second story the narrator does not have anything to do with child, But then we see that as an analogy of his life. In addition, both authors refer to the lies that are included in their story. This process is incompatible with the truth implicit contract. This article will provide a comparative analysis of the two works show an autobiography, which should in principle be monophony is why duet, what is the function of sound or narration second as metatext, and what's the role of imagination in the difficult process of recovery.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autobiography,Sarraute,Perec,metatext,Comparative Literature
نویسندگان مقاله
کتایون شهپرراد |
دانشگاه سبزوار
آذین حسین زاده | azine Hosseinzadeh
dépt. du français, faculté des lettres et sciences humaines
گروه آموزشی فرانسه، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-13239-1&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-580678.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات