این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۸-۷۰

عنوان فارسی بررسی تطبیقی الگوی کانونی سازی نمایشنامه های لیلی و مجنون و مجنون لیلی
چکیده فارسی مقاله راوی مفهومی بنیادی در تحلیل متون روایی است و کانونی‌سازی به عنوان عنصری بینابینی، از یک‌سو به داستان و شخصیّت‌های داستانی مربوط می‌شود و از سوی دیگر به کلام راوی. لیلی و مجنون پری صابری در ادبیّات نمایشی فارسی و مجنون لیلی احمد شوقی در ادبیّات نمایشی عرب، همچون سایر متون نمایشی شامل دو جزءِ گفت‌وشنود و توضیحات صحنه‌ای هستند. صابری و شوقی در گفت‌وشنود، خود را پشت گفتار شخصیّت-هایی که می‌آفرینند، مخفی می‌کنند و برخلاف آن در توضیحات صحنه‌ای مستقیماً با خوانندگان خود صحبت کرده و اطّلاعات مختلفی به ایشان می‌دهند تا کنش را بهتر بفهمند و بهتر مجسّم کنند. به این‌ ترتیب می‌توان گفت هر دو نوع کانونی‌سازی بیرونی و درونی در لیلی و مجنون و مجنون لیلی یافت می‌شود: در توضیحات صحنه‌ای، خود نویسنده، کانونی‌سازی بیرونی را انجام می‌دهد و در گفت‌وشنودها به وسیله‌ی شخصیّت‌های نمایشنامه کانونی‌سازی درونی صورت می‌پذیرد. با وجود این، تفاوت‌هایی در نحوه‌ی کانونی‌سازی بیرونی و اختلاف‌های قابل ملاحظه‌ای در الگوی کانونی‌سازی درونی و گزاره‌های کانونی‌شده‌ی این دو اثر وجود دارد که به مدرن و کلاسیک بودن نمایشنامه‌ها و ایدئولوژی و جنسیّت نمایشنامه‌نویسان باز می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کانونی سازی، لیلی و مجنون، صابری، شوقی

عنوان انگلیسی comparative study of focalization pattern of leili & majnoon and majnoon & leili
چکیده انگلیسی مقاله The narrator is a fundamental concept in analyse of the narrative texts and Focalization as an interstitial element, from one side connecte to the story and the characters and from other sid connecte to the narrator's speech. Pari Saberis leili o majnoon in dramatic persian Literature and Ahmed Shoghis majnoon leili in Dramatic Arabic Literature Dramatic as other dramatic text consists of dialogue and scene descriptions. Saberi and Shoghi in the dialogue, hide themselves behind his personality that creates and contrast in a scene description directly speak to their readers and give them different information to better understand the interaction and to better visualize . Thus we can say that found both the External and Internal focalization in leili o majnoon and majnoon leili. in the description of the scene, the author does external focalization and in dialogue by the plays characters Internal focalization is done. However, the considerable differences in the model of internal focalization and focalized phrase of these two works connect to the modern and classic plays and playwriters ideology and gender.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Focalization, Leili &, majnoon, Saberi, Shoghi

نویسندگان مقاله مرجان سادات عرب زاده حسینی | marjansadat arabzadehhoseini
ferdowsi university of mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

مریم صالحی نیا | maryam salehinia
ferdowsi university of mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

محمدجواد مهدوی | mohammadjavad mahdavi
ferdowsi university of mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-20998-1&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-580680.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات